Silva uppköpt av riskkapitalbolag

Riskkapitalbolaget Verdane har förvärvat Silva från investmentbolaget Karnell.

Silva uppköpt av riskkapitalbolag

Riskkapitalbolaget Verdane har förvärvat Silva från investmentbolaget Karnell. Verdane menar att det nya ägarskapet ska möjliggöra att både tillväxten och digitaliseringen av Silva ökar.

Publicerad

Efter flera tunga år för Silva, där 2018 summerades med en förlust på drygt 50 miljoner kronor har bolaget (som Sportfack skrivit om tidigare) lyckats med att byta röda siffror till svarta, genom att i princip bygga om företaget från grunden. Efter en fem år lång transformationsresa, som innehållit ny varumärkesplattform, nya produktionspartners och leverantörer, en ny sortimentstrategi samt en lansering av direktförsäljning till slutkonsumenter på Silvas fyra hemmamarknader, kunde man 2020 med en omsättning på 101 miljoner kronor visa en vinst på 6,5 miljoner kronor.

Idag meddelade Silvas ägare sedan 2011, investmentbolaget Karnell, att man låtit riskkapitalbolaget Verdane förvärva Silva. Verdane, som är specialister på ecom-bolag och med investeringar hos bland annat Boozt.com och Mathem.se kommer enligt dem själva att använda sin e-handelsexpertis för att bygga upp Silvas digitala kanaler samt utöka produktförsäljningen på befintliga marknader. Dessutom kommer Verdane samarbeta med Silva för att ytterligare integrera hållbarhet i bolagets kunderbjudande.

– Under de senaste åren har vi byggt en solid tillväxtplattform som drivs av Silvas marknadsledande sortiment, starka leverantörsnätverk och varumärke, säger Richard Jägrud, vd på Silva och fortsätter: Resultaten av dessa ansträngningar syns redan i en positiv försäljningstrend som vi förväntar oss kommer att öka ytterligare. Vi vill rikta ett stort tack till våra tidigare ägare Karnell och till styrelsen för deras stöd och engagemang. Med Verdane som nya ägare får vi in resurser och branschledande expertis för att ytterligare påskynda vår tillväxt, vår digitala expansion och vår innovativa produktutveckling. Vi kommer att arbeta stenhårt för att fortsätta vår resa att bli bästa möjliga partner för våra kunder och ni kan förvänta er att se mer från Silva de närmaste åren.

Så här kommenterar Per Nordlander, partner på Verdane, bolagets förvärv:
– Silva befinner sig i en spännande utvecklingfas. Teamet har imponerat på oss starkt med sitt engagemang för produktutveckling som bygger på att bolaget varit marknadsledande i mer än 85 år. Med en ökad efterfrågan på friluftsutrustning och genom e-handel växer bolaget snabbt och vi tror att Silva har en stark position från vilken de kan utveckla sin verksamhet. Vi ser fram emot att få bidra med vår e-handels och hållbarhetskunskap från 40 andra digitala konsumentinvesteringar för att öka Silvas marknadsnärvaro och fortsätta bygga dess digitala verksamhet.

Verdanes fonder har mer än 3 miljarder euro i utfäst kapital och bolaget har gjort över 120 investeringar i snabbväxande företag sedan 2003. Verdanes team på över 70 investeringsansvariga och branschexperter, baserade i Berlin, Köpenhamn, Helsingfors, London, Oslo och Stockholm, arbetar dedikerat för att vara den främsta tillväxtpartnern till teknologidrivna företag i norra Europa.

Senast för två veckor sedan investerade Verdane och Sprints Capital 200 miljoner i Matchi, en webbplats som nio av tio racketspelare i Sverige använder för att att hitta, boka och betala för en ledig bana. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Uppdaterad artikel: Zalandos anställda kameraövervakas, loggas och hotas

2 kommentarer

Nicolas: Hej Mia! Tack för din kommentar. Vi kommer absolut att köra en uppföljning, just nu söker vi kommentarer från några utvalda sportvarumärken/leverantörer för att få deras syn på saken. Det komme...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206