Preppa butiken för sommarhandel – svenskarna planerar för hemester

Preppa butiken för sommarhandel – svenskarna planerar för hemester

I sommar blir Sverigeturisterna en viktig kundgrupp: vaccinerade, vardagssmitande livsnjutare som gärna shoppar. Vi listar tre strategier som ger extra klirr i kassan.

Publicerad

Det finns inga tecken på att turistandet inom Sveriges gränser kommer att mattas av. Pandemin, i kombination med ökat fokus på hållbarhetsfrågor, har lett till att alltfler kommer vilja spendera sin semester inom landets gränser och helst även i naturen. Det framkom under Svensk Handels webbinarium "Öka intäkterna i sommar – turisterna viktigare än någonsin" som hölls nyligen.  
Enligt Visit Sweden så planerar 7 av 10 svenskar en resa under det kommande halvåret och de flesta siktar på resor inom Sverige.
Svenska turister beskrivs bäst som "vardagssmitande livsnjutare". Under sin semester vill man gärna uppleva nya städer och platser, njuta av god mat och dryck och ges möjlighet till att koppla av och släppa på rutiner. Till det finns ett nyvunnet naturintresse och sug efter mer aktiva semestrar. Det är här sportshoppingen kommer in i bilden.
Handeln utgör en stor del av besöksnäringen och stod för 35 % av den totala turismkonsumtionen 2019. Och de vill kunna betala smidigt och snabbt – helst kontaktfritt med blipp, men swish kan också funka om ni till exempel sjösätter en temporär popup-butik utomhus. 

Under webbinariet lyftes tre strategier fram som kan användas för att locka turistkunderna:

1. Analysera
Vad är det för typ av turister som kommer och när kommer de? Hur vill de bli bemötta? Stäm gärna av med näraliggande handelsplatser och andra inom butiksnätet eller besöksnäringen för att se om det finns särskilda mönster. 

2. Ha en plan 
Tänk ut hur produkterna ska visualiseras och skyltas. Hur synliggörs butiken? Använd till exempel butiksentréer och undersök möjligheterna till att söka tillstånd för att ha försäljning utomhus, nära kunden.

3. Samarbeta
Dela gärna erfarenheter med andra butiker inom samma kedja som har liknande geografiska lägen. Men det kan också vara andra aktörer som turistorganisationer eller guideföretag. Vad kan ni hitta på ihop? En vip-kväll efter stängning eller prova på-aktiviteter med försäljning? Att gå ihop med lokala aktörer kan ge fler butiksbesökare.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Uppdaterad artikel: Zalandos anställda kameraövervakas, loggas och hotas

2 kommentarer

Nicolas: Hej Mia! Tack för din kommentar. Vi kommer absolut att köra en uppföljning, just nu söker vi kommentarer från några utvalda sportvarumärken/leverantörer för att få deras syn på saken. Det komme...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206