Så ser de svenska OS-kläderna ut

Så ser de svenska OS-kläderna ut

Nu har de svenska OS-truppernas kläder lanserats. Bakom kollektionen står den japanska kedjan Uniqlo, som just nu avancerar snabbt på svensk mark.

Publicerad

Badminton-outfit.

Den japanska kedjan Uniqlo satsar hårt på Sverige. I dagsläget har de öppnat tre varuhus på kort tid - i Stockholm och Göteborg. De blev även huvudpartner och officiell klädleverantör för den svenska olympiska truppen (även den paralympiska). I veckan visades OS-kollektionen upp inför det ett år försenade Tokyo-OS, som hålls nu i sommar. Samarbetet inkluderar även vinterspelen i Peking, 2022.  
– Jag är väldigt nöjd med att kunna stödja Sveriges idrottare med våra kläder. Genom att föra samman vår expertis i att skapa kläder för globala varumärkesambassadörer och kunskapen från de svenska olympiska och paralympiska kommittéerna, en nation med en lång historia av hållbarhet, har vi kunnat producera en LifeWear-kollektion som är mer hållbar, samtidigt som vi erbjuder ännu högre kvalitet. Vi ser alla fram emot att se idrottarna bära Uniqlokläderna i Tokyo, säger Tadashi Yanai, ordförande, VD och koncernchef för Uniqlo Fast Retailing, i ett pressmeddelande.

Pingiskläderna.

Sportfack har tidigare uttryckt kritik mot att SOK inte valde en svensk klädleverantör med höga hållbarhetsambitioner till OS-trupperna. Uniqlo har historiskt inte haft en särskilt stark miljöprodfil och använder till exempel väldigt mycket bomull i sin produktion. Men de senaste två åren har bolaget tagit ett grönt helhetsgrepp om sin produktionskedja, vilket syns i OS-kläderna som består av polyester från återvunna plastflaskor och polyesterfibrer från förnybar biomassa. Uniqlo använder numera även fluorfri impregnering och nya stickprocesser i fabriken för att minimera materialförluster.
– Vi är glada över att kunna avslöja de officiella kläderna som vi har utvecklat med Uniqlo sedan vi inledde vårt partnerskap. Jag är övertygad om att våra idrottare kommer att dra enorm nytta av Uniqlos funktionella och bekväma kläder under spelen, säger SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo.

På väg mot ett fuktvarmt Tokyo.

En utmaning i klädprocessen har varit att ta hänsyn till det fuktiga och varma klimatet i Tokyo. Både svenska atleter och Uniqloambassadörer som golfaren Adam Scott har varit med och testat fram kläderna. Bolaget anlitade även externa testexperter för att simulera Tokyos temperatur- och fuktförhållanden i ett konstgjort väderlaboratorium vid det nya Basic Research Institute vid Uniqlos kontor i centrala Tokyo.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Uppdaterad artikel: Zalandos anställda kameraövervakas, loggas och hotas

2 kommentarer

Nicolas: Hej Mia! Tack för din kommentar. Vi kommer absolut att köra en uppföljning, just nu söker vi kommentarer från några utvalda sportvarumärken/leverantörer för att få deras syn på saken. Det komme...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206