Sara blev årets affärskvinna

Foto: Kjell Svensson, Viksjö foto

Sara blev årets affärskvinna

Vi ställde fem frågor till Sara Molnar, vd på Peak Performance, som idag korats till årets affärskvinna inom sport och outdoor av Svenskt Sportforum.

Publicerad

Sara på kontoret. Foto: Tommy Jeppsson/Sportfack

Varje år utser branschorganisationen Svenskt Sportforum årets affärskvinna inom sport och outdoor, och för 2020 kammade Peak Performance-vd:n Sara Molnar hem titeln i skarp konkurrens med de övriga två finalisterna Ulrika Björk, vd på Polygiene och Daniella Johansson, E-commerce manager på Didriksons.  
Sporfack fick tag i Sara Molnar för en intervju och ställde en handfull frågor om den utmanande tiden under hennes tre år på posten.    

Under din tid på vd-posten har Peak Performance fått nya ägare i Amer Sports, som i sin tur har fått nya ägare i form av ett konsortium, plus ett coronavirus på det. Hur utmanande skulle du säga att din tid som ledare har varit?
– Om jag skulle sammanfatta de två senaste åren med två ord så är det förändring och osäkerhet. Osäkerhet i den mån att vi under en tid inte riktigt visste hur Peak Performance skulle passa in i Amers stora portfölj. Och så huvudägarnas ganska tuffa tillväxtkrav på det. Sen kom en pandemi som gjorde att vi fick anpassa oss till helt nya spelregler, tvingades säga upp och permittera och accelerera e-com med kort varsel. Man kan säga att vi på ett år gjorde en hälsosam omställningsresa i rekordfart, så den här tiden har varit oerhört lärorik men också väldigt svår och tuff.
– Det jag är mest stolt över är hur medarbetarna har stöttat både mig personligen och hur de har kavlat upp ärmarna och burit upp både sig själva och varumärket i en hög grad av teamanda. Idag mår varumärket väldigt bra, tack vare deras ansträngningar.            

Du tog själv över vd-posten efter en man och generellt sett är det långt fler män än kvinnor på topp-positionerna inom sportbranschen, varför tror du?
– Det gäller inte enbart sportbranschen, den bilden är tydlig i många branscher. Men jag tror det håller på att förändras. Jag ser det inte minst hos oss, där vi till exempel har 50-50 män och kvinnor i ledningsgruppen.     

Är det ens viktigt vilken könstillhörighet vd:n eller finanschefen har?
 – Nej. Jag tycker inte det. Det är betydligt viktigare att det är rätt person på rätt plats. Jag kan inte själv sätta fingret på vad ett kvinnligt ledarskap är men jag förknippar det med ett modernt ledarskap med stort fokus på en välmående organisation. Jag har själv haft manliga chefer som varit fantastiska, andra mindre bra och man lär sig av båda. Däremot vill jag själv gärna anamma ett modernt ledarskap som bygger en stark kultur och har en tydlig etisk kompass och transparens.    

Vilket är ditt bästa ledarskapstips?
– Jag har ett mantra jag försöker verka efter och det är: "att vara ödmjuk men också modig". Eftersom jag själv inte är född in i sportbranschen, så finns det många personer runt omkring som kan väldigt mycket mer än jag själv och de vill jag lyssna på. Samtidigt så är det jag som i slutänden måste ta ansvaret och våga förändra och fatta de svåra besluten.       

Hur kommer du att fira utnämningen?
– Jag drog av hälsenan för en tid sedan, men nu är den läkt och det är dags att komma igång igen. Så jag kommer att fira med en första löprunda i kvällssolen och sedan middag med familjen. 

Motiveringen lyder:
"Med sin starka personlighet kombinerad med ödmjukhet och ett genuint intresse för kollegorna är hon en självklar ledare. Hon brinner för såväl hållbarhet som jämställdhet och räds inte att fatta nödvändiga och ibland tuffa beslut för effektivisering och optimering. Detta sammantaget gör henne synnerligen lämplig att fortsatt föra företaget och dess hållbara visioner in i framtiden. Årets affärskvinna inom svensk sportbransch 2020, är Sara Molnar, VD på Peak Performance." 

Vill du ha mer information om priset Årets affärskvinna och tidigare vinnare av priset, så klicka dig in här: www.svensktsportforum.se

I juryn för Årets affärskvinna satt Claes Forsberg från Svenskt Sportforum, Rachael Blaxland (HuginBiz), Martin Willners (branschprofil), Sara Davidsson (PerformIQ) och Nicolas Jändel (Sportfack).

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Uppdaterad artikel: Zalandos anställda kameraövervakas, loggas och hotas

2 kommentarer

Nicolas: Hej Mia! Tack för din kommentar. Vi kommer absolut att köra en uppföljning, just nu söker vi kommentarer från några utvalda sportvarumärken/leverantörer för att få deras syn på saken. Det komme...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206