Suget växer i Nordamerika efter svenska Marsblades rullskridskor

Suget växer i Nordamerika efter svenska Marsblades rullskridskor

Den svenska innovationen Flow Motion Technology tar ytterligare mark, eller is, i NHL. Senaste stjärnskottet Shane Wright går nu in som delägare och från ägarhåll tror man på en fördubblad omsättning i år.

Publicerad

När NHL stod still förra året men träningsbehovet av att ha "is-känsla" under fötterna ändå var stort hade svenska Marsblades rullskridskor stora framgångar (för övrigt utvalda till årets innovation i Sportfacks Gear of the year, 2018) Det största problemet var att kunna leverera i samma takt som efterfrågan. Men efter en nyemission som gav cirka 40 miljoner kronor kunde bolaget öka takten igen. Bakom innovationen står ex-proffset Per Mårs, som förstås är glad över det stora intresset från andra sidan Atlanten.      
– Flera hundra NHL-stjärnor använder nu Marsblade som en del i sin träning vilket såklart är oerhört kul, säger Per Mårs, i ett pressmeddelande.

Omsättningsmässigt har det Östersundsbaserade företaget haft en stark utveckling de senaste två åren och sålde för 42 miljoner kronor under 2020. Och för 2021 tror vd Hans Victor på en fördubblad omsättning.
– Med bolagets unika produkter tror vi på försäljningssiffror på över 100 miljoner nästa år (2022, reds anm). I fjol såldes hela lagret slut och tillväxten i år ligger på nära 100 procent.

17-årige Shane Wright har redan hunnit tjäna egna pengar som han gärna stoppar in i Marsbladeprojektet.

Det största intresset för Marsblades rullskridskor har helt klart kommit från Nordamerika. Nästan hela onlineförsäljningen från den svenska butiken går dit. Hans Victor tror att försäljningen kommer att få ytterligare skjuts av NHL-spelarna själva. Tidigare har spelaren Auston Matthews valt att investera pengar i bolaget och nu sällar sig även det unga stjärnskottet Shane Wright (17 år) till investerarskaran.    

Parallellt pågår produktutvecklingen mot fler modeller. Det ligger även en ny isskena i pipen. 
– Till nästa säsong släpps Marsblades nya is-skena, Marsblade I2, vilken har alla möjligheter att bli lika revolutionerande som bolagets rullskridsko. Den är bättre på allt och kan bli en ny standard inom skridskoindustrin, tror Per Mårs.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

61 kommentarer

B Obo: @Theo Glöm inte att Svensk Teko industri och annan personalintensiv low-tech industri som skor och liknande avvecklades på goda grunder. Det gick inte att tjäna pengar på det och därför var det inte...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206