Stadium till Gallerian – landschefen berättar om planerna

Stadium växer igen i Stockholm city. Efter nedstängningar 2020 kontrar man nu med en tvåplansbutik i klassiska Gallerian. Sportfack fick en pratstund med bolaget.

”Det går fort i bandy” är en sportig sägning. Och numera går det riktigt fort i sportbranschen vad gäller kursändringar och etableringar. Kring påsk släpptes nyheten om att Stadium efter nedstängningar 2020 nu återkommer i Stockholm city. Sportfack sökte Stadium för en kommentar och fick svar av country manager Sweden Åsa Steen.

Är Gallerian ett läge som Stadium väntat på att kunna etablera sig på?

– Vi på Stadium ser verkligen fram emot att utforma en modern butik i Gallerian med ett extra fokus på kundupplevelsen och det aktiva livet. Stockholm city är en viktig marknad för oss och vi ser att etableringen i gallerian kommer att vara den sista pusselbiten för att skapa ett komplett butiksutbud i city för våra kunder.

Stadium till Gallerian – landschefen berättar om planerna
Åsa Steen, landschef Stadium.

Hur stor blir butiken och hur många anställda kommer den att ha?

– Butiksytan blir 1200 kvadratmeter fördelat över två plan där Stadium får entré både från Sergelgången och från själva Gallerian. Butiken kommer att ha 23 anställda totalt, säger Åsa som inte har något klart öppningsdatum.

– Öppning kommer att ske till sommaren.

Blir det något speciellt fokus på butiken vad gäller sortimentet?

– Vi har gjort ett grundligt arbete med att fylla Gallerianbutiken med ett sortiment som matchar kunden som vill handla på den här adressen samtidigt som det ska komplettera butiken på Drottninggatan och butiken Pulse på Kungsgatan. Vi kommer även addera några nyheter som vi normalt sett inte har i vårt andra butiker.

Vilka tekniska kundlösningar och möjlighet till automatisk uthämtning av på nätet beställda varor kommer att finnas på plats?

– Vi vill skämma bort citykunden med en riktigt bra kundupplevelse. Hjälpa den kund som vill ha sin vara här och nu men även kunna erbjuda Stadiums totala utbud genom att beställa det smidigt åt kund. Vi kommer inta att ha paketutlämning i den här butiken, det har vi andra lösningar för.

Hur har det gått för Stadium försäljningsmässigt i Sverige de senaste tre månaderna jämfört med för ett år sedan?

– Vi har haft tre riktigt bra månader som är betydligt bättre än föregående år. Både Sverige och Finland levererar på en hög i nivå i alla försäljningskanaler. Självklart bidrog kyla och snö till framgången men även vårt tidiga vårsortiment som är riktigt starkt. Jag vill också lyfta vår personal som är vårt vassast vapen. Jag är vansinnigt stolt över deras arbetsinsats det här året, avslutar Åsa Steen.

Stadium stängde förra året tre av sina butiker i Stockholms city. Inklusive den allra första Stadiumbutiken som öppnade 1987 på Sergelgatan i Stockholm. 

Med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point har nu bolaget cirka 190 butiker i Sverige, Finland och Norge, 3 500 anställda och en omsättning på cirka 6,5 miljarder kronor.