Idrott ger unga tjejer ökat självförtroende

Foto: Pexels

Idrott ger unga tjejer ökat självförtroende

En ny undersökning visar att unga kvinnor som idrottar känner ett ökat självförtroende och mår bättre psykiskt. Ändå väljer en tredjedel av sluta sporta när de nått puberteten.

Publicerad

Åldern i brytpunkten mellan barn och vuxen är en känslig tid ur många aspekter, och det är samtidigt ofta en skiljelinje mellan lek och allvar när kraven ökar på unga idrottsutövare. Idrottsforskare brukar prata om en "dropout-period" vid 13-15 års ålder. Ändå finns det mycket som talar för att fortsatt idrottande ger många fördelar för individen, på både kort och lång sikt.  
En ny undersökning bland unga kvinnor, utförd av Always, visar att svenska kvinnor som idrottar som unga vittnar om markant ökat självförtroende (60 %) och stärkt psykiskt välmående (78 %) och närmare 80 % höll med om att idrottandet i mångt och mycket format dem till de personer de är idag. De tjejer som fortsätter att idrotta mår inte bara bättre under tiden de håller på, fördelarna (både fysiska och psykiska) följer även med dem in i vuxenlivet. Undersökningen är baserad på 401 svenska kvinnors erfarenheter, i åldern 18-30 år.
I dagsläget slutar en tredjedel av tjejerna att idrotta under tonåren.   

Nu har Always och organisationen Friends inlett ett samarbete och startat kampanjen #KeepHerPlaying, för att öka förståelsen om de positiva effekterna av fortsatta sportande. De har även tagit fram ett kostnadsfritt utbildningsmaterial för ungdomsledare som släpps i början på maj.
Projektledaren Maria Persson, sakkunnig inom idrott på Friends, säger:
– Jag utövade själv judo när jag var yngre och vet vad idrottandet betytt för mig och mitt självförtroende. Judon hjälpte mig verkligen att tro på mig själv och våga prova nya saker, både då och nu när jag är äldre. En stor del av det tror jag beror på stödet från mina träningskamrater och ledare, även om man misslyckades eller förlorade fanns det alltid någon där som stöttade en.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

61 kommentarer

B Obo: @Theo Glöm inte att Svensk Teko industri och annan personalintensiv low-tech industri som skor och liknande avvecklades på goda grunder. Det gick inte att tjäna pengar på det och därför var det inte...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206