De vann Gear of the year 2020

De vann Gear of the year 2020

Till slut stod sju värdiga vinnare högst upp på pallen. Läs om vilka som tog hem Gear of the year 2020 och varför.

Publicerad

Årets butik: Alewalds
Motivering: Kedjan Alewalds fortsätter sitt enträgna arbete med att skapa goda relationer till sin kundgrupp. En kedja av entusiaster för entusiaster, som visar att expertkunskaper fortfarande är guld värda i en tid då konsumtionsmönstren blir alltmer flyktiga.
Övriga nominerade: Burton, La Chemise

Årets innovation: Monolits benskydd
Motivering: Det ska till en motorcykelintresserad flygkapten för att modernisera den konservativa fotbollen. Svenska Monolit gör svinsnygga, fjäderlätta benskydd vars passform gör att spelaren undviker både skavsår och eksem.
Övriga nominerade: Cobra Pumas 3D-klubba, Reimas Kulkijajacka

Årets nykomling: Garphyttan
Motivering: Klädprojekt som tassar på delvis ny mark inom nishen outdoor/workwear. Garphyttan vill klä upp den ofta bortglömda kundgruppen "landsbygdens folk" och gör det i en kombination av funktion och stil, signerad överlevnadsexperten Johan Skullman.
Övriga nominerade: Astrid Wild, Huski Wear

Årets varumärke: Trangia
Motivering: År 2020 gick allting jämtländska Trangias väg. Först kom alla preppers, sen kom hemestervågen som toppades av en japansk foodietrend och en förkärlek för aluminiumkärl. I en föränderlig värld är det skönt med ett företag som bara gör sin egen grej år efter år och lyckas med det. 
Övriga nominerade: Didriksons, Stellar Equipment

Årets produkt: Nikes kolfiberskor
Motivering: Stora innovationer börjar ofta med ett förbud. När Eliud Kipchoge som första löpare gick under två timmar på ett maraton gjorde han det i ett par rosafärgade Nikeskor (Nike Vaporfly Next). Kolfiberskorna Alpha- och Vaporfly födde en explosion av varianter från i princip alla andra varumärken. Någon är alltid först och denna gång var det Nike. 
Övriga nominerade: Forza Padelracket, Aztrons SUP

Årets kampanj: Haglöfs
Motivering:
Black Friday blev Green Friday i Haglöfs tappning och istället för att bomba ut reaprodukter stängde man ner webbshopen och valde istället att lansera sitt nya restored-koncept med försäljning av second hand-kläder. Ett statement i tiden och ett koncept som får fortsatt liv även under 2021. 
Övriga nominerade: ICIW, Salming

Årets miljömärke: Primaloft
Motivering: Har med sitt PURE-koncept tagit stora kliv inom hållbar produktion, bland annat genom att jobba med luft istället för värme i sina anläggningar. Bra för varumärken som vill förstärka sin miljöprofil och bra för världen.
Övriga nominerade: Picture Organic, Houdini

*Vinnarna publiceras även parallellt i SPF nr 4/21, som kommer ut senast 23/4 till prenumeranterna. Sportfack vill tacka alla som har engagerat sig, vi har fått in flera tusen röster totalt. Jätteroligt! 

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

61 kommentarer

B Obo: @Theo Glöm inte att Svensk Teko industri och annan personalintensiv low-tech industri som skor och liknande avvecklades på goda grunder. Det gick inte att tjäna pengar på det och därför var det inte...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206