Massor med limiterade nyheter från Meter

Hardtailen Poll är skapad utifrån en lika handbygd som plättlätt kolfiberram. Snygga linjer kommer på köpet.

Massor med limiterade nyheter från Meter

Efter Nite kommer nu Nodd och Poll, en gravel respektive en hardtail-MTB helt i Meter Bikes anda: sober design och personliga komponentval i en starkt limiterad upplaga. Dessutom har Meter planen att släppa inte mindre än fyra modeller sensommaren 2021. 

Publicerad

Svenska Meter har fått upp farten i sin limiterade cykelproduktion. För snart två år sedan släpptes debutcykeln NiteE. När Meter-gänget i april hade sitt andra släpp, sålde hardtailen Poll och gravelcykeln Nodd nästan slut direkt. Inte konstigt när gänget bakom; Rickard Öhlander, Linus Lindgren och Charlotte Askari inte nöjer sig med annat än egen design, personliga komponentval och limiterade utgåvor. Poll görs i 50 och Nodd i endast 20 exemplar. Bägge cyklarna är i kolfiber och gravelcykeln har Shimanos nysläppta GRX-växelgrupp.

Men allt är inte guld och svarta ramar, när Sportfack når Rickard Öhlander i Meters cykelfabrik i Lerum, har han premiärnerver. Inte konstigt när hela cykelbranschen kämpar för att få komponenter levererade till sina cyklar efter ett minst sagt utmanande 2020 som fortsatt in i 2021. 

– Det är stora utmaningar varje dag och i skrivandets stund så väntar vi in dom sista delarna till Poll och Nodd så vi kan starta upp produktionen. Men vi beräknar kunna leverera ut dom första Nodd i slutet av april, säger Rickard.

Och inte nog med de två het nya modellerna. Efter sommaren är planen att Meter ska presentera ytterligare fyra helt nya cyklar.

Noddär en Gravel i kolfiber med Shimanos gravelkomponenter GRX och gjord i endast 20 numrerade exemplar. Trots att de inte ens är byggda är de redan slutsålda.

– Yes, i september kommer vi att presentera två stycken landsvägshojar, en gravel och en hybrid.Den ena landsvägscykeln kommer också att gå i produktion då och dom andra efter årsskiftet.

Kommer ni även hålla upplagorna av dessa cyklar relativt begränsade?

– Ja, det blir en liten unik upplaga på båda landsvägshojarna men hybriden och gravelcykeln kommer byggas i en lite större mängd.

Ni har satsat på väldigt fina komponenter hittills. Kan du nämna något om cyklarnas specar?

– Tyvärr, specarna är i skrivandets stund väldigt hemliga.

Ni har haft utmaningar med Poll och Nodd. Får ni hem allt i tid från Asien vad gäller delar till de fyra nya cyklarna?

– Det känns lite olustigt att säga men vi är klara med 2023-programmet. Vi får hoppas att planeringen vi gjort håller men det gäller att ligga på och följa upp hela tiden. Men tror aldrig Linus och jag gjort klart ett modellprogram så här lång tid i förväg. Vi får väl börja snickra på 2024 snart också ha ha.

Ni har även börjat sälja mer än cyklar via er websida

– Ja vi har tänkt att våra Meter-kunder är nyfikna på andra produkter som passar till cyklarna. Vi kommer därför erbjuda ett sortiment med våra favorittillbehör som passar våra cyklar utmärkt och snyggt. Vi samarbetar med Giro och JO Sport som har agenturen för Giro och sen givetvis Shimano och sen har vi också gjort en unik och trevlig klädkollektion med Rapha. Sen har vi ju givetvis några helt unika Meter-produkter, såsom cykelkepsar, kolfiber flaskställ, t-shirts och liknande.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

59 kommentarer

Mboi: @Micke jag famlar i mörkret tyvärr. Kanske tvättmaskinstillverkare tvingas bygga in microfiberuppsamlande filter längre fram, och vi lär oss stänga loopen effektivare även för blandfiber så som...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206