Vartex ökar sitt fokus på fitness och motorcykel – vill dubbla omsättningen

Vartex ökar sitt fokus på fitness och motorcykel – vill dubbla omsättningen

Tillsammans med sin finansiella partner We Commerce AB förvärvar Vartex verksamheterna Fitness och MC från nederländska koncernen Accell Group.

Publicerad

Thomas Bengtsson axlar vd-rollen i Vartex AB.

Planen är att verksamheterna ska drivas vidare med samma inriktning som tidigare, men ha ett ytterligare förstärkt fokus på kärnområdena fitness och mc. Thomas Bengtsson, idag ansvarig för Vartex fitnessavdelning, tillträder som vd i det nya bolaget Vartex AB.
– Vartex kommer nu vara ett ägarlett företag där vi samtidigt kan vara trygga med en långsiktig finansiell stabilitet genom ett partnerskap med We Commerce AB, säger Thomas Bengtsson, i ett pressmeddelande.
Förändringen innebär även enligt uppgift att den tidigare Vartex-vd:n Mats Douhan istället kommer leda Tunturi Sweden AB, som i sin tur kommer fortsätta driva cykelnischen med varumärken som Tunturi, Batavus, Lapierre och Ghost.  

Vartex AB driver bland annat varumärket Master Fitness, som är stora i Norden inom träningsprodukter för både motionärer och proffsutövare. Företaget är även en av de ledande distributörerna av motorcykelprodukter i Sverige. Nya Vartex kommer att koncentrera sig på kärnverksamheterna inom områdena fitness & mc och har som målsättning att dubbla sin omsättning, inom fem år. De kommer även, precis som tidigare, att hantera hela kedjan från idé och design till försäljning och distribution.
– Vi är mycket glada över att den här affären gick igenom. Vi tror mycket starkt på Vartex Fitness & MC och är entusiastiska över att kunna fokusera fullt ut på våra kärnområden inom fitness och mc och med dem växa ytterligare i Sverige och Norden. Vi kommer fortsatt arbeta hårt med både egna varumärken samt de externa varumärken som vi representerar, säger Thomas Bengtsson. 

Personalstaben på Fitness & MC är oförändrad och kommer i fortsättningen drivas genom befintlig ledning hos Vartex. Kontor och showroom kommer även i fortsättningen att ligga i Varberg.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

59 kommentarer

Mboi: @Micke jag famlar i mörkret tyvärr. Kanske tvättmaskinstillverkare tvingas bygga in microfiberuppsamlande filter längre fram, och vi lär oss stänga loopen effektivare även för blandfiber så som...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206