Stronger ska nå miljarden – med ny vd

Stronger ska nå miljarden – med ny vd

Svenska träningsvarumärket Stronger byter vd. Det är tidigare operativa chefen Annica Rantala som axlar ansvaret. Målet är att nå en miljard i omsättning, 2022.

Publicerad

Onlineraketen Stronger, som säljer färgglada träningskläder, har haft en stark tillväxtkurva under flera år nu. Från 119 miljoner kronor i omsättning 2019, till 310 miljoner 2020. Nu sätter de ribban ännu högre, bland annat med ny vd.
Annica Rantala kliver upp från rollen som operativ chef och tar öven vd-posten efter Henrik Grundén, som dock kommer att fortsätta på Stronger, i rollen som creative Director.
– Annica har under sina två år som operativ chef visat ett enastående ledarskap. Med passion för varumärket, lyhördhet och förståelse för både teknik och klädindustrin har Annica naturligt blivit spindeln i nätet. Jag är övertygad om att hon är redo att ta Stronger över miljarden under de kommande 15 månaderna, säger medgrundaren och förra vd:n Henrik Grundén, i ett pressmeddelande.
I en tidigare intervju med Sportfack, 2019, sa Annica då skämtsamt att allt egentligen är Stadiums fel. Det var där hon tog sitt första sportjobb, vilket även blev en vändpunkt och starten på branschkarriären. Sedan dess har hon hunnit med uppdrag inom InWear, Åhléns och Röhnisch, innan Stronger.

Stronger har gjort sig kända för mycket färg och starka print.

Som vd kommer Annica Rantala ha uppdraget att skapa fortsatt tillväxt genom globalisering. Stronger, som enbart driver onljneförsäljning i egen kanal, satsar även hårt på "influencer marketing". I dagsläget säljer de till kunder i ett 100-tal länder. Deras största kundgrupp är träningsintresserade 30-åringar.  
– Med hjälp av den starka tillväxtkultur som finns bland våra anställda, genom att rekrytera ännu fler talanger framöver, samt att fortsätta att skapa ett varumärke format av kundinsikter kommer vi att nå vårt mål på 1 miljard kronor inom en mycket överskådlig tid, säger Annica Rantala.
Miljardmålet är inskrivet i budgetplanerna och beräknas nås under 2022. Som en del av framtidssatsningen har Stronger även förstärkt teamet med Therese Lindblad som CFO, som närmast kommer från samma roll hos Gudrun Sjödén Design.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206