Garmin Nordic klättrade vidare 2020

Garmins träningsklockor var ett av bolagets bäst storsäljande segment 2020.

Garmin Nordic klättrade vidare 2020

Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.

Publicerad

Garmin Nordic har huvudkontor i Billdal och vd är Jan-Åke Arenäs. Sportfack loggade in på Teams för att lyssna hur pandemiåret 2020 påverkade bolaget när svenskarna tränade, vandrade, cyklade och spelade golf för glatta livet.

Ser vi till Garmin Nordic så har ni haft en fantastisk utveckling de senaste åren med 396 miljoner i omsättning 2018 och 490 miljoner i omsättning 2019. Hur såg utvecklingen ut under det väldigt speciella året 2020?

– Jag vill inte nämna några siffror ännu. Vi kan säga så här; totalt sett i Norden gick det bra för oss 2020. De svenska siffrorna ser bra ut men egentligen är det inte jätteviktigt. Det som är viktigt är; hur de olika marknaderna utvecklas. Går den totala marknaden upp för våra produkter i Norden? Ja. Har fler svenskar köpt en Edge och bär fler en Fenix på armen idag än året innan? Japp, det har de. Då är det bra. 

Ni finns inom en stor mängd segment om vi pratar sport kopplat till teknologi. Vilket affärsområde går bäst idag?

– De flesta skulle jag faktiskt säga om vi kanske undantar segmentet fordonsnavigation för att de köps mest av dem som åker utomlands. I allt annat har det gått bra och delvis på grund av coronan. Som våra golfprodukter. Förra året var det omöjligt att gå ut och få en golftid. Myndigheterna ville ju att vi skulle gå ut och röra på oss. Och då har vi produkterna för de som gillar att gå ut. Från enklaste stegräknaren till multimarathonlöparen, säger Jan-Åke och fortsätter

– Cykel har gått jättebra. Inte minst efter Garmins förvärv av inomhustrainerutvecklaren Tacx för två år sedan. Det har verkligen gjort sitt till inom cykelsegmentet för oss totalt. Även marinsidan har gått jättebra. Fisket är samma som golfen, en aktivitet som går upp, och för att bli bättre på fiske förlitar sig många på teknologin Och då blir det många gånger en Garmin

Ni säljer till ÅF och genom eran egen hemsida. Hur viktig är eran direktförsäljning till slutkonsument idag?

– Det viktigaste med vår hemsida är att det är en stor informationskälla om våra produkter. Våra återförsäljare har givetvis också mycket information om våra produkter men man kan säga att vår egen webb är information plus moms. Vi tror att man går in på vår webb och tar reda på fakta och sedan köper vår produkt någon annanstans. Försäljningen på vår webb är inte avgörande för oss. 

Vilka är de största utmaningarna för er 2021 och framåt?

– 2021 är ett osäkert år. En hel del handlar om hur Tegnell och Löfvén går vidare med restriktioner. Stänger de ned butiker och så vidare som vi inte kan påverka är det klart att det kan kännas oroligt. Men samtidigt – svensken kan ju alltid lösa det när allting finns online. Min mamma som är nästan 80 plus handlar ju online.

Fakta Garmin. Garmin grundades 1989 i Kansas av Gary Burell och Min Kao. Bolaget var snabbt på GPS-bollen och hade år 2000 sålt 3 miljoner GPS-enheter, de flesta för bilnavigering. Nuförtiden verkar det finnas en Garmin-klocka för precis varenda aktivitet och 2018 då de senaste officiella siffrorna redovisades omsatte bolaget 34 miljarder kronor och hade 17 000 anställda globalt. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Polyver spelar högt – satsar allt på nya stövelmodellen

1 kommentar

Theo: Närproducerat är som ljuv musik ☺️

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206