På nytt jobb: Andreas Holm

Foto: Polygiene

På nytt jobb: Andreas Holm

Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.

Publicerad

Efter tio år på Thule har Andreas Holm hoppat vidare till Polygiene. Foto: Privat.

Du kommer närmast från Thule, vad gjorde du där?
– Ja, jag var på Thule i tio år. Jag tvekade rätt länge innan jag lämnade.­ Thule är ett fantastiskt företag med en exceptionell ledare. Jag jobbade­ på flera olika positioner, men det blev för begrän­sat faktiskt. Jag har varit med på hela resan, från takboxbolag till lifestylebolag.
– Jag var med när vi köpte Chariot, den kanadensiska tillverkaren av multifunktionella barnvagnar. Vi skapade en rad olika undermodeller så att man idag har ett segment för "Active kids". Jag var med när vi tog fram luggager – tekniska ryggsäckar, cykelväskor … sedan gick Thule in i en konsoliderande fas och då fanns inget ledigt för mig. Antingen fick man gilla läget och stanna på den plats där man var eller så fick man söka sig vidare. Och jag var klar. Det fanns inget annat för mig inom Thule att söka.

Vad var det som lockade med Polygiene?
– Det är ett extremt fokuserat bolag. De är små, men har en global närvaro. Vi är inte mer än 30 personer. Det är en oslipad diamant. Man har hållit på med anti-odör och gjort det bra tillsammans med fantastiska varumärken. En kemi som vi säljer till dem som bereder tyger. Men vi har också en direktkontakt med exempelvis Adidas: vi säljer ett paket där vi hjälper våra kunder med co-branding och co-marketing. Det är ingen annan som gör det. 

Vad kan du tillföra?
– Det jag kan tillföra är en struktur och en paketering och en mer fokuserad koppling till hållbarhet. Vi har ett verktyg här för varumärken som satsar på kvalitet. Ta Adidas, Haglöfs, Nike, Hestra eller vilket som … varumärken som satsar på kvalitet, som vill att deras produkter ska hålla lite längre. Där är vi inte i Sverige ännu på grund av silverdebatten, kan jag säga, men vi borde vara en given partner för vi kan hjälpa varumärken att göra en mer hållbar produkt. Nu har vi inte bara silver i vårt produktutbud, men silverklorid är det som funkar bäst. Med minimalt miljöavtryck.

Hur gammalt är bolaget?
– Det föddes ur Perstorp Kemi 2004, som ett projekt för att motverka sars, det första coronaviruset. Viruset försvann och då kom man fram till att grundkemin, om man spädde ut den, var effektiv som antibakteriell behandling. Sport och outdoor blev fokus, kläder för löpning och träning. Idag jobbar vi med 400 företag.

Beskriv vad ni gör!
– Vi jobbar med stays fresh-lösningar. Stays fresh står för anti-odör, anti-bakteriell, anti-virus. Primärt jobbar vi med odörkontroll i kläder och textilier, men eftersom vi är inne i en pandemi så jobbar vi med en del annat också. Vi tar inte bort svettlukten utan också bakterier och virus, som SARS CoV-2.

Det måste gå bra just nu?
– Det har varit en otrolig efterfrågan i år. Vi har en behandling av kläder och den kemin har olika egenskaper. En av dem är att den absorberar dålig lukt. En annan ger en bakteriostatisk effekt, den tar bort bakterier. En annan kemi har en antiviruseffekt. Inom två timmar är man virusfri. Vi håller kläderna rena från bakterier och virus. Ta en vanlig ansiktsmask, till exempel. Virus fäster bra på sådana. Du får virus på fingrarna och sedan kliar du dig i ögon eller näsa och blir smittad. Våra produkter är självrengörande och har en bevisad effekt. Du kan ta av masken och lägga den ifrån dig och efter två timmar är den virusfri. Då slipper du slänga så sjukt många ansiktsmasker. Det går ju mellan tre och fem masker per person och dag. 

Hur ser du på debatten om silverbehandlingen ur ett hållbarhetsperspektiv?
– Jämfört med när debatten rasade som värst för åtta år sedan så är fokus i dag på att hålla kläderna igång. Att utnyttja de kläder som finns så länge som möjligt och inte slänga så mycket så att man måste producera mer. Det är det vi fokuserar på: En effekt som ger hållbarhet. När jag tränar idag sköljer jag bara av kläderna, vrider ur dem och hänger dem på tork. Jag sparar många tvättar på det. Det sparar vatten, energi, tvättmedel och sliter inte så hårt på kläderna heller. 

Du kom in i en bra tid?
– Absolut! Försäljningen har totalt sett gått upp. Vi har väl ett 100-tal gamla kunder som har slutat köpa från oss. Vi har inte tappat dem helt, men de har inte varit aktiva. Men samtidigt har vi fått in 200 nya kunder.

*Denna intervju publicerades ursprungligen i Sportfack nr 1/21. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206