Stiga Sports ska lyfta pingisen 2021

Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.

Sportfack tog kontakt med Stiga Sportss vd Andreas Zandrén för att höra hur framtiden ser ut för bordtennis- och lekgiganten från Eskilstuna. I samband med intervjun hade Stiga och Svenska Bordtennisförbundet förlängt sitt samarbetsavtal, ett av idrotts-Sveriges längsta.

– Vårt nuvarande samarbete med förbundet sträcker sig tillbaka till 2003. Vi har även samarbetet i princip oavbrutet sedan 60-talet, bortsett från en kortare period i slutet av 90-talet. Vi är otroligt glada över vårt långa och fina samarbete, Stiga och förbundet är två starka varumärken, säger Andreas som är hemlighetsfull vad gäller längden på avtalet.

– Det nya avtalet gäller för ett antal år framåt, med en option för ytterligare OS-cykler, säger Stigas vd som säger att avtalet inte bara är en papperstiger. Både Stiga och förbundet kommer att än mer aktivt arbeta för fler bordtennisspelare i Sverige i framtiden. Från skolelever som spelar för skoj skull till hårt tränande spelare i landets klubbar.

– Samarbetet bygger på en framtidssatsning som sträcker sig utöver det sportsliga i form av landslaget och dess aktiviteter. Vi kommer tillsammans med Svenska Bordtennisförbundet att i en arbetsgrupp jobba mot att öka tillgängligheten av bordtennis i hela landet, dels för att främja den allmänna hälsan, men också för att få fler ungdomar, framförallt tjejer att upptäcka denna fantastiska idrott. Alla älskar ju pingis! Vi har en stor potential i att få fler att upptäcka pingisen genom öka tillgängligheten för att prova på.

På vilket sätt blir samarbetet bredare som ni skriver, på tex klubbnivå? 

– Dels tror vi att fler kommer att besöka klubbar genom att pingis finns tillgängligt redan i skolan och på arbetsplatsen. En del är att ha anställda regionsutvecklare på plats i klubbarna för att hjälpa till och ge extra stöttning till klubbar som är i behov utav det. Men också genom att titta på sätt att göra det möjligt för pingissugna att själva boka ett bord och besöka en klubb enbart för att spela pingis en stund, utan att exempelvis behöva bli medlem först, eller att behöva vänta på en specifik träningstid. I Padel, Badminton och Tennis till exempel är det möjligt att boka en bana en kväll och köra en timme. Pingisen har idag inte samma möjligheter. Målet måste vara lika många pingismöjligheter som padelhallar 

Stiga Sports ska lyfta pingisen 2021
Andreas Zandrén, vd Stiga sports.

Hur ska ni arbeta för att det ska bli flera pingisbord i skolan, i lekparker med mera framöver? 

– Det är givetvis vår ambition och målsättning att det framöver ska finnas pingisbord tillgängliga på så många platser som möjligt, inte minst i skolan där vårt absolut största fokus kommer att ligga. Vi behöver även hitta sätt att nå ut med pingisens hälsoeffekter genom hela livet så att idrottslärare och andra viktiga ambassadörer får barn att prova pingis i skolan. Pingisbord finna flera olika format så platsbrist är inte ett giltigt skäl tycker vi.

Vad händer annars hos Stiga och hur bra blev 2020 – vinst- och omsättningsmässigt

– Vår padelsatsning har slagit mycket väl ut 2020 med ett SM-guld för Stiga-spelaren Daniel Windahl och även mycket fina prestationer av Stiga spelaren Emmie Ekdahl. Vi har fått otroligt bra respons, speciellt  på padelracket Axe och vi ser att vi fått ett kvitto på att den passion vi lägger ner i produktutvecklingen uppskattas av konsumenterna. Vi hade även en fantastisk efterfrågan på våra kickbikes som vi ständigt jobbar med uppdateringar på. 2020 var förstås ett tufft år på många sätt men vi klarade oss bra igenom året trots en minskad omsättning på närmare 60 miljoner kronor jämfört med 2019 (389 MSEK 2020, 450 MSEK 2019), säger Andreas och fortsätter: 

Stiga Sports ska lyfta pingisen 2021
Padel är ett av Stigas starkast växande segment just nu.

– Vi var snabba till handling och sjösatte effektiviseringsprogram inom en rad områden för att kunna stå starka 2021 och det är glädjande att vi genom alla kollegors stora engagemang och fina arbete klarade av den resan. Resultat är ej klart än men vi ser att vi lyckats parera omsättningstappet bra. Vårt segment inom lek & fritid med kickbikes i spetsen hade stor en efterfrågan. Jag är optimistisk inför 2021, vi har en trend i världen inom aktiv fritid som vuxit sig än mer stark och vi kommer att jobba för att fler ska upptäcka våra fina produkter inom sport & fritid. Rackets och pingisbord i hemmet lyser upp tillvaron och blir en naturlig avkoppling och samlingsplats, så mer Pingis åt folket 2021 så kommer humöret att vara på topp!

Stiga Sports ska lyfta pingisen 2021
Kick bikes var en av Stigas viktigaste produkter försäljningsmässigt under Coronavåren och sommaren 2020.