ISPO Brandnew 2021 – alla vinnare

ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.

Via Brandnew lyfter ISPO fram framtidens startups, varumärken och produkter. Här har bolag som Cake, Knog, Douchebags, Nixon, Gopro och inte minst Crocs slagit igenom brett vid världens största sportmässa.

I år var det som vanligt med Brandnew, högt och lågt blandades. Men samtliga vinnare lyckades med bedriften att leverera någonting nytt och innovativt. Allt ifrån lilla Ajuma, en styktålig gummiklädd räddande ängel på stranden, som kopplad till en app visar vilket UV-skydd som bör användas för dagen för att undvika solsveda. 

ISPO Brandnew 2021 – alla vinnare
West Kiteboarding tog hem totalsegern för sin magnetbindning Klick.ma

Klick.ma – magnetisk kraft på brädan

Det tyngsta priset, ISPO Brandnew Overall Winner, surfades hem av tyska West Kiteboarding för sin magnetbindning Klick.ma.

Nej det är inget hittepå, blott 28-årige Felix Straub har med sitt bolag West kiteboarding, lyckats utveckla en bindning där användaren slipper låsa fötterna i en bindning. Som vid en krasch dessutom inte sällan skadar kitesurfares knän. Med West Kiteboardings patenterade Klick.ma-bindning undviks otäcka skador menar Felix. Klick.ma-brädan innehåller två kraftfulla magneter som håller för 2X120 kilo. Tack vare ett par skor med integrerade metallplattor undertill och en individuellt justerbar frigöringsenhet kan surfaren anpassa magneternas låsning efter sin vikt. För att starta hoppar hen helt enkelt på brädan och är omedelbart redo. I händelse av ett fall släpper brädan skon automatiskt, vilket minimerar risken för skador. 

– Att komma i och ur kitesurfbindningar är irriterande och även riskabelt eftersom den fasta anslutningen lätt kan orsaka knäskador vid en krasch. Den magnetiska bindningen gör det möjligt att ta sporten till en ny nivå vilket kan främja kitesurfing som helhet. Jag är nyfiken på att följa den här unga entreprenörens framtidsresa, sa en av jurymedlemmarna Tobias Deckert, vid prisutdelningen.

ISPO Brandnew 2021 – alla vinnare
Kaxiga plagg med attityd och hållbart tänk från italienska Agogic.

Agogic – urbant mode från Bologna

Italienska Agogic stod med sin lika urbana som hållbara konfektion ut som en tydlig vinnare på ISPO.

Grundaren, designern Salome Wilson, vill med sitt Agogic leverera funktionskläder som kombinerar urban lyx och som ska sticka ut i den stora mängd av varumärken som just nu gör gör här typen av plagg. Det Bologna-grundade bolaget vill med sina plagg förlänga livscykeln för varje artikel och erbjuder därför köparna av plaggen Agogic eget reparations- och återköpssystem.

ISPO Brandnew 2021 – alla vinnare
Västen Forno från schweiziska Ayaq går att ta av utan att skaljackan avlägsnas. Smart!

Ayaq – Funktionella toppturskläder utvecklade av en OS-mästare

Hållbart och genomtänkt. Så vill nystartade, schweiziska Ayaq fokusera när det gäller sitt varumärke. Grunden är ekologiska och funktionella alpinmode som uppfyller de högsta tekniska kraven. Och egna lösningar. Ett exempel är Forno-västen, som enkelt kan tas av utan att något ytterplagg behöver avlägsnas. En av varumärkets utvecklare är Vincent Defrasne, OS-guldmedaljör i skidskytte, som bidragit med funktionskunskaper. Ayaq lanseras vintern 2021 i utvalda specialbutiker och onlinemarknader först och främst i Frankrike och Schweiz.

Så här kommenterade juryn vinnaren; ”Ayaq vunnit oss mer än bara sin ekologiska produktion uteslutande i Europa. Framför allt visar det unga varumärket hur skidkläder kan göras ännu mer funktionella och bekväma än tidigare. ”

Förutom ovanstående fyra vinnare prisades ytterligare sex produkter: Alltifrån en kickbike ämnad för snö till cykelkläder utvecklade för gravida. Samtliga vinnare och förhoppningsvis framtidens produkt med stort P hittas på Brandnews webb här.