1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
En svensk cykelapp och en global cykelaktör har inlett ett projekt där slutkonsumenter får hjälp med monteringen av cykeln hemma.
Utvecklingen inom cykelbranschen expanderar på alla plan just nu. Det sker speciellt en spännande utveckling inom techscenen när teknik som appar, mjukvaror och AI används för att bidra till fler smarta tjänster och produkter för återförsäljare att kunna sälja till slutkonsumenter.
Svenska startupen Mioo, som drivs av tidigare cykelproffset Tomas Grönqvist, har i appen Mioo en otroligt spännande produkt. Mioo bygger på att mekaniker, så kallade "bike buddies", är kopplade till appen Mioo. Nu har man tillsammans med Bikester lanserat en monteringstjänst så att en kund som köper en cykel online hos Bikester kan välja hemleverans inklusive montering. Kunden klickar bara i det i checkouten på bikester.se så bokar en mekaniker en tid och kommer hem och monterar cykeln samt hjälper kunden ställa in den efter kunden.
Appen har utvecklats av Tomas Grönqvist som tidigare är grundare till Cykelkonsulterna som erbjuder mobil cykelservice för företag. När Cykelkonsulterna växt till att bland annat serva Postnords cykelflotta i Stockholm såldes bolaget till Grimaldi industri 2017. Genom kunskaperna och erfarenhet från åren i cykelbranschen samt med hjälp av investerare som H&M:s Karl-Johan Persson och Johan Attby, grundarna av Fishbrain har Tomas kunnat starta och skala upp Mioo snabbt.
– Appen är idag konstruerad så att när vi vill kan vi starta i säg Berlin, säger Tomas. När vi hittat en bike buddy där kan hen sätta igång i princip direkt. Vi har testat appen i London under pandemin då sjuksystrar fick gratis cykelservice och det fungerade fint. Och med en partner som Bikester och liknande så har vi en kort startsträcka för att efter Stockholm även kunna expandera i Göteborg och Malmö.
Ja nu levlar Mioo upp tillsammans med den internationella cykelkedjan Bikester. Under 2020 tog bolagen kontakt med varandra. Bikester, såg potential i att erbjuda en cykelmonteringstjänst till sina e-handelskunder i kundens hem, som ett nytt smidigt alternativ. Bikester som sedan innan säljer både färdigmonterade cyklar från sin Stockholmsbutik och levererar ut cyklar till ett växande antal anslutna servicepartners som hjälper kunderna med montering runtom i Sverige samt skickar hem cyklar till slutkonsument i sin e-handel. I det sistnämnda såg man potential i Mioo – och en möjlighet att ytterligare förbättra kundupplevelsen för kunder som beställer cykeln online och får den levererad till sitt hem.
När kunden anger en leveransadress i Stockholmsområdet får kunderna möjligheten att välja det nya leveransalternativet "Mobil monteringstjänst". Cykeln skickas sedan till kunden och sedan bokas en av Mioos 44 bike buddies som kommer hem till kunden och monterar cykeln samt justerar dess inställningar.
Trots att tjänsten bara varit igång någon vecka kan Jakob Schenström, ansvarig för den nordiska cykelmarknaden på Internetstores där Bikester ingår, meddela till Sportfack att flera kunder redan köpt monteringstjänsten.
– Det är superspännande och något vi tror mycket på. Med denna tjänst förlänger vi vår onlineaffär för de kunder som känner sig lite otrygga med montering. Vi testar först nu i Stockholm och ser det här samarbetet med Mioo som ett lärande som vi kan justera över tiden, säger Jakob som säger att Bikester ser Mioo som skalbar även utanför Sverige.
– Det är det som är ambitionen. Vi har en liknande tjänst i Tyskland som är väldigt omtyckt. Mioo är en innovativ start up som vill växa så det är en spännande framtid för oss bägge.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen