Mioo och Bikester i unikt techsamarbete

Mioo och Bikester i unikt techsamarbete

En svensk cykelapp och en global cykelaktör har inlett ett projekt där slutkonsumenter får hjälp med monteringen av cykeln hemma.

Publicerad

Utvecklingen inom cykelbranschen expanderar på alla plan just nu. Det sker speciellt en spännande utveckling inom techscenen när teknik som appar, mjukvaror och AI används för att bidra till fler smarta tjänster och produkter för återförsäljare att kunna sälja till slutkonsumenter.

Svenska startupen Mioo, som drivs av tidigare cykelproffset Tomas Grönqvist, har i appen Mioo en otroligt spännande produkt. Mioo bygger på att mekaniker, så kallade "bike buddies", är kopplade till appen Mioo. Nu har man tillsammans med Bikester lanserat en monteringstjänst så att en kund som köper en cykel online hos Bikester kan välja hemleverans inklusive montering.  Kunden klickar bara i det i checkouten på bikester.se så bokar en mekaniker en tid och  kommer hem och monterar cykeln samt hjälper kunden ställa in den efter kunden.

Mioos skapare, Tomas Grönqvist.

Appen har utvecklats av Tomas Grönqvist som tidigare är grundare till Cykelkonsulterna som erbjuder mobil cykelservice för företag. När Cykelkonsulterna växt till att bland annat serva Postnords cykelflotta i Stockholm såldes bolaget till Grimaldi industri 2017. Genom kunskaperna och erfarenhet från åren i cykelbranschen samt med hjälp av investerare som H&M:s Karl-Johan Persson och Johan Attby, grundarna av Fishbrain har Tomas kunnat starta och skala upp Mioo snabbt.

– Appen är idag konstruerad så att när vi vill kan vi starta i säg Berlin, säger Tomas. När vi hittat en bike buddy där kan hen sätta igång i princip direkt. Vi har testat appen i London under pandemin då sjuksystrar fick gratis cykelservice och det fungerade fint. Och med en partner som Bikester och liknande så har vi en kort startsträcka för att efter Stockholm även kunna expandera i Göteborg och Malmö.

Ja nu levlar Mioo upp tillsammans med den internationella cykelkedjan Bikester. Under 2020 tog bolagen kontakt med varandra. Bikester, såg potential i att erbjuda en cykelmonteringstjänst till sina e-handelskunder i kundens hem, som ett nytt smidigt alternativ. Bikester som sedan innan säljer både färdigmonterade cyklar från sin Stockholmsbutik och levererar ut cyklar till ett växande antal anslutna servicepartners som hjälper kunderna med montering runtom i Sverige samt skickar hem cyklar till slutkonsument i sin e-handel. I det sistnämnda såg man potential i Mioo – och en möjlighet att ytterligare förbättra kundupplevelsen för kunder som beställer cykeln online och får den levererad till sitt hem. 

När kunden anger en leveransadress i Stockholmsområdet får kunderna möjligheten att välja det nya leveransalternativet "Mobil monteringstjänst". Cykeln skickas sedan till kunden och sedan bokas en av Mioos 44 bike buddies som kommer hem till kunden och monterar cykeln samt justerar dess inställningar.

Trots att tjänsten bara varit igång någon vecka kan Jakob Schenström, ansvarig för den nordiska cykelmarknaden på Internetstores där Bikester ingår, meddela till Sportfack att flera kunder redan köpt monteringstjänsten.

– Det är superspännande och något vi tror mycket på. Med denna tjänst  förlänger vi vår onlineaffär för de kunder som känner sig lite otrygga med montering. Vi testar först nu i Stockholm och ser det här samarbetet med Mioo som ett lärande som vi kan justera över tiden, säger Jakob som säger att Bikester ser Mioo som skalbar även utanför Sverige.

– Det är det som är ambitionen. Vi har en liknande tjänst i Tyskland som är väldigt omtyckt. Mioo är en innovativ start up som vill växa så det är en spännande framtid för oss bägge.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

61 kommentarer

B Obo: @Theo Glöm inte att Svensk Teko industri och annan personalintensiv low-tech industri som skor och liknande avvecklades på goda grunder. Det gick inte att tjäna pengar på det och därför var det inte...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206