Sätila firar 125 år med hemsytt

Sätila firar 125 år med hemsytt

Svenska Sätila har gått tillbaka till sina rötter i samband med deras 125-årsjubileum i år, och skapat en ny kollektion som delvis är helt "made in Sweden". Här berättar vd Sara Nevander om arbetet bakom och om det tuffa året 2020.

Publicerad

Ni har redan idag mycket av er produktion knuten till Sätila. Vilka är de nya Made in Sweden-plaggen och hur skiljer de sig från de övriga?  
– Vi har en set up där vi stickar merparten av våra plagg i Sätila men syr i Polen och Baltikum. Vårt mål är att få hem mer produktion till vår egen fabrik, det känns verkligen som det ligger i tiden. För att göra något extra i vår kollektion tog vi nu fram två tröjor dam/herr för att påbörja den resan. Dessa stickas och sys i Sätila och är tillverkade i en kvalitet som vi arbetat med länge och är väldigt populär, säger Sara Nevander, vd för Sätila.
– Vi har jobbat hårt med att utveckla de svensktillverkade plaggen och få en så effektiv konstruktion som möjligt och lyckats fantastisk bra med detta. 

Hur mycket av den nya kollektionen färgas av att ni har tittat bakåt i historien och hämtat inspiration därifrån?  
– Största inspirationen är kunskapen som finns i huset som vi har tagit till vara på under designprocessen. Vi har verkligen varit noga med att jobba igenom alla modeller grundligt för att anpassa detta till vår fina gedigna svenska produktion. Kollektionen är modern med en stor touch av det Sätila vi känner som ett renodlat varumärke för accessoarer, men nu tar vi ett stort steg i framtiden med utökat produktsortiment.
– Tyvärr finns det inte plagg kvar från när vi tillverkade tröjor och klänningar för cirka 40 år sedan men vi har bland annat använt det klassiska nordiska stjärnmönstret i plagg förr så det plockar vi upp igen.

Nya tröjan Sarek Sweater.

Kommer ni köra nån "corona-vinkel" på kollektionen, mysigt och bekvämt verkar vara precis den sortens plagg som folk vill ha nu när de jobbar så mycket hemifrån?
– Nej, vi tänker inte corona-vinkel, det är populärt nu men vi tänker hållbart och kollektionen är skapad med tanke att passa både inne och ute och dessutom användas stor del av året. En rejäl tröja har du på utomhus tidig vår och inne när det är kallare. Sen har vi valt att arbeta med klassiska färger som är lätta att matcha med det man redan har i garderoben och färger som ska hålla över tid länge, den filosofin har vi sen innan med vår ordinarie mösskollektion.

Hur gick året 2020 ekonomiskt för er?  
– 2020 var tufft, vi såg tidigt på våren att det bromsade kraftigt, fick lite fart efter sommaren för att sen stanna igen. Vi har gjort en omorganisation och är färre än tidigare och minskade samtidigt cirka 15-20 procent i omsättningen, så det var ett stålbad minst sagt. För att komma vidare valde vi att skapa denna kollektion och ha något nytt att bygga vår framtid med sen ville vi så klart visa att vi firar 125 år och då är det roligt att ha med något extra och att visa vad vi har för kapacitet.

Kommer ni att fira jubileumsåret på några andra sätt, förutom med nya kollektionen?
– Vi hade stora planer på aktiviteter både lokalt, men också på mässor. Det har vi fått välja bort i och med läget. Men vi har gjort en fin ny film som våra återförsäljare har fått i dagarna, till sensommaren släpps den även på sociala medier i olika format. Vi hoppas få göra något lokalt event med våra partners på orten då vi gärna ger tillbaka till Sätila som ort. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206