Bollsuccé som förnyas

Bollsuccé som förnyas

Titleist Pro V1 har funnits i 20 år och varit ohotad på toppen av premiummarknadens bollpyramid. Nu kommer en ny modell av bollen där allt är helt nytt, inget har lämnats oförändrat.

Publicerad

Ennis Myndel, fitting & education manager, Titleist Norden.

Nya Titleist Pro har gjorts om totalt i 2021 års version, från kärnan ut till dimplesystemet. Men trots de genomgripande förändringarna har man bibehålit skillnaderna mellan bollmodellerna. Ett nytt, mjukare uretanskal bidrar med högre spinntal och mjukare känsla och en hårdare Hi Flex-mantel producerar mer hastighet. Den nya kärnan är lite mjukare i kompression än tidigare för att på så sätt få ned spinntalet vilket ger mer längd, främst med driver.
Även V1x har fått ett nytt dimplesystem, ett mjukare skal, hårdare mantel och lite mjukare kärna. Bollen ger högre bollflykt och högre spinntal.
– Det gör att vi får mer längd, mer spinn och en mjukare känsla men vi bibehåller skillnaden mellan bollarna, säger Ennis Myndel, som är Fitting & Education Manager på Titleist i Norden.

Det nya dimplesystemet har legat klar sedan 2012, men inte använts. Detta eftersom de tidigare bollkonstruktionerna i övrigt inte har matchat dimplesystemet. Därför har det fått vänta tills nu.
– Vi har försökt hitta olika konstruktioner i de modeller vi lanserat som skulle passa ihop med det här dimplesystemet men det har vi inte gjort. Det är först nu dimplarnas form och mönster passar med det som finns "under huven", berättar Ennis.
– Det är inte bara att ändra en detalj. Ändrar du till exempel manteln, då måste du ändra något annat. Annars kan förändringen ha en negativ effekt på något annat. Ta kärnan, som exempel. Den är mjukare nu. En mjukare kärna och en hårdare mantel innebär lägre spinn på fulla slag och även på en hel del av järnslagen. Det måste vi kompensera med ett mjukare skal för att hitta spinn på järnslagen och särskilt när vi närmar oss green. Så allt hör ihop.

Snart sagt varje år lanseras golfbollar ämnade för premiummarknaden som utmanar Titleist Pro V1. Och varje år får man känslan att maktbalansen är på väg att rubbas. Men så är det inte, enligt Ennis MyndelÅr 2013 var spelade 61 procent av proffsen på PGA Tour med antingen Pro V1 eller Pro V1x, och 2020 var siffran 74 procent.
– Ofta får vi höra att vi tappar eftersom konkurrensen där ute är så hård. Det är en uppfattning många har. Men vi har alltså ökat med 13 procent på sju år. Det här är siffror som vi gärna vill plocka fram, för vi är extremt stolta. Spelarna känner ett extremt förtroende för bollen.

Vad skulle resultatet bli om man jämförde den nya modellen med den ursprungliga Pro V1:an i en Trackman?
– Är du hyggligt konsekevent i din sving, då skulle du se stor skillnad, framför allt på flykt och spinntal…

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

59 kommentarer

Mboi: @Micke jag famlar i mörkret tyvärr. Kanske tvättmaskinstillverkare tvingas bygga in microfiberuppsamlande filter längre fram, och vi lär oss stänga loopen effektivare även för blandfiber så som...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206