1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Gucci och The North Face har gjort gemensam designsak. Det är färggrannt, lyxigt och tokdyrt som sig bör.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
Årets häftigaste colab kan redan vara här. När giganterna på var sitt håll, The North Face från outdoorvärlden och modemärkenas modemärke Gucci gör en gemensam kollektion då slår det gnistor mellan bergen. Med en kollektion som närmast skulle kunna liknas vid lyxmodeversion möter 70-talsmode kommer The North Face X Gucci att låta höra ifrån sig trots pandemi både online och inte minst – i skogen.
Sportfack tycker ofta det är befriande att se modeskapare gå all in och emot allt som handlar om att synas så lite som möjligt. Eller så är det våra 70-talsgener som blir glada av all kulärer och mönster. Även om så klart orange och brunt regerade för 40 år sedan.
Noth Face X Gucci är en stor kollektion. Det är alltifrån massor av dunplagg i olika längder, parkas, skaljackor, till kängor, sovsäckar, ryggsäckar och till och med tält. Dessutom har det designats accessoarer som gör att ja vad ska man säga. Det sticker ut minst sagt. Sportfack blir i alla fall glad av kollektionen. Men priset då. Ja det är inte röda lappar direkt. Men för femtontusen kronor går det att få en dunväst i alla fall. Och det kanske det är värt. För de här plaggen och produkterna är inte bara plagg utan kan lika väl ses som en investering. Som vilken tavla som helst. Eller så vill man bara sticka ut ibland. I solen på lunchen i Cortina, i en privathelikopter upp till Vail, Colorado eller på en bärare i lyxiga shopping malls.
Kollektionen har försökt vara hållbar. Hård utrustning vid sidan om kläder, det vill säga tält, sovsäckar och ryggsäckar är tillverkade i Econyl, en nylonväv som kommer från återanvända material och förpackningarna till plaggen är gjorda från pappersråvara från hållbara skogsbruk, meddelar de bägge varumärkena.
Plaggen säljs till en början på rspektive varumärkes hemsidor och i inte oväntat i ett urval av Guccis konceptbutiker i Milano, Dubai och Moskva samt även hos Selfridges i London.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen