1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Naturkompaniet, som redan idag finns representerade i Finland under namnet Partioaitta, expanderar nu till grannlandet Norge. Etableringen kommer att rulla ut nu under året, 2021.
- Norge är förknippat med en fantastisk natur och ett väldigt aktivt friluftsliv, och nu tycker vi att tiden är mogen för att expandera till Norge. Det finns en stor efterfrågan för vårt varumärke och vårt hållbara koncept på den norska marknaden. Det kan tyckas konstigt att vi drar igång ett sådant här projekt under rådande läge inom detaljhandeln men vi är långsiktiga och naturen har aldrig varit viktigare. Vi tror att intresset och tiden som man spenderar i naturen kommer fortsätta öka även efter denna pandemi, säger Henrik Hoffman, vd Naturkompaniet, i ett pressmeddelande.
Just nu är rekrytering och förberedelser igång för att öppna både e-handel och flera butiker på norsk mark. Kedjan kommer – precis som i Sverige – att sälja varumärken som Fjällräven, Primus, Hanwag, Tierra, Royal Robins, Patagonia, Hilleberg, Icebreaker, North Face, Norröna med fler.
- Vår styrka i Sverige är vår kunniga personal och vår mix av fysiska butiker och digitala kanaler. Vi kommer att etablera vårt koncept på ett liknande sätt i Norge. Projektet är startat och vi har påbörjat rekrytering av ett operativt team i Norge och med att stärka upp vårt svenska team. Vi kommer att jobba tätt tillsammans över landsgränserna. Det ska bli oerhört inspirerande att komma igång med en ny marknad för Naturkompaniet, fortsätter Henrik Hoffman.
Butikskedjan är en del av Frilufts Retail Europé AB och ingår i Fenix Outdoor AB (börsnoterat på Nasdaq OMX, Stockholm, Large Cap). Naturkompaniet består i dagsläget av 35 friluftsbutiker som säljer och hyr ut utrustning för friluftsliv och resa från världens ledande varumärken. Under 2020 stod det klart att kedjan även kommer att satsa på resor.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen