1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
1. Skogen är inne
Pandemin förde med sig mycket elände, men den fick oss i alla fall att komma ut i naturen. Många vandrar, vinterbadar och ses i skogen tillsammans med vänner. Utevistelsen kopplas till nästan en existentiell upplevelse.
2. Passen har flyttat ut
Inte bara skogens lockelser har tagit oss ut i friska luften. Friskis började med utepass redan i våras för att tillgängliggöra träning i en tuff tid. Att kunna erbjuda träning på fler nya platser är en utveckling vi tror starkt på.
3. Hemma är det nya gymmet
Under det senaste året har många tvingats till att testa att träna hemma och upptäckte att man gillar det. Det är många gästrum och förråd som har blivit gym i år (2020, reds anm.).
4. Skärmtid med puls
En utveckling som har möjliggjort hemmaträningen är det ökade utbudet av digital och streamad träning som fortsätter att växa och utvecklas i snabb takt.
5. Återhämtning i fokus
Yogapassen är några av de mest populära passen inom den digitala träningen. I de tider som råder kan det vara ett sätt att landa in och hitta ett lugn i allt som händer. Andra hittar återhämtning och ny energi i mer dynamiska yogapass.
6. Gymmet som fritidsgård
Redan förra året pekade på att fler yngre blev medlemmar på anläggningarna och det här är en växande trend.
7. Styrketräning lockar kidsen
De fria vikterna och funktionella ytorna på gymmen har vuxit starkt de senaste åren och det finns inget som pekar mot att det skulle sluta växa. Styrketräning har blivit otroligt stort bland ungdomar.
8. Träningen som lek
Träning har för många gjort en helomvändning från att vara något som "måste bli gjort" till att bli lekfullt och roligt. Aktiviteter som padel och mountainbike växer så det knakar och har gett träningen nya värden. Det är ett sätt att umgås och något man verkligen njuter av.
9. Vi sneglar på idrottarna
Kommer ni ihåg för några år sedan när varenda kändis spottade ur sig en träningsbok tillsammans med sin PT? Så ser det inte ut idag. Idag är det idrottare som fungerar som en inspirationskälla för träningsbranschen.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen