1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Löparkläderna tillverkas i liten skala i Sjuhäradsbygden och har en hög hållbarhetsgrad. YMR Track Club var även nominerade i Gear of the year 2018, då Sportfack gissade succé för det lilla varumärket med retrostil. Allt började med en jubileumsserie för klubben IK Ymer, sen gick allt fort. Bland annat omnämndes plaggen i amerikanska modemagasinet Vogue. Ex-olympiern Peter Häggström Lindecrantz (längdhopp) står för designen.
Under 2020 har företaget ridit på löpartrenden som fått ny fart under coronaperioden, samtidigt som uppmärksamheten för hållbara plagg har ökat. Det är i alla fall två förklaringar som YMR själva anger som skäl till den positiva utvecklingen. Utan att ange några faktiska siffror anger bolaget att försäljningen har mer än fördubblats i år jämfört med 2019. Under 2020 lanserades även en varmare serie kläder under namnet Åsunden (både för dam och herr).
Kommer ni fortfarande enbart köra via egen webb-DTC-kanal, eller tror du att det blir aktuellt med lokala ÅF, i takt med att försäljningen ökar även på nya marknader?
– Vi har fortfarande vår egen webb som främsta kanal, men har några noga utvalda återförsäljare som till exempel Stadium Pulse på Kungsgatan och har också precis inlett ett samarbete med Runster i Tyskland, berättar Peter Häggström, vd för och grundare av YMR Track Club, till Sportfack.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen