1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Ridebrain finns både som sajt och app.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Framtidens sportbransch är i ständig förändring. Ridebrain är en sajt och en app för varumärken inom sport och outdoor. Ett 30-tal varumärken finns idag på sajten ridebrain.com med ett urval av sina produkter där slutkonsumenter kan handla direkt från leverantörerna.
Tillsammans med ambitiösa produkttester, skrivna och filmade av Ridebrain, där världsstjärnor som Jesper Tjäder berättar om sin personliga utrustning och där massvis med produktguider om alltifrån handskar, underställ och topptursutrustning samsas, ges varumärkena en extra möjlighet att hitta till konsumenterna. Ridebrain har inget eget lager utan logistiken sköts av varumärkena själva. Liksom prissättningen, förklarar vd Niklas Strandanäs.
– Vi på Ridebrain kan inte påverka priserna på något sätt utan de speglas på våran sajt. Det tycker vi är bra. Priskrig är inte sunt och kan varumärkena hålla i sina priser så kan det bli en sundare marknad.
Ridebrain grundades redan 2017 i Åre av Niklas Strandanäs, Jens Mathiasson och Soundcloud-grundaren Alexander Ljung men kickade inte igång på riktigt förrän vid Ispo 2020, förklarar Niklas för Sportfack.
– Under Ispo såg vi till att träffa så många varumärken som möjligt för att för dem presentera vår affärside, att långsiktigt och med hjälp av AI förutsäga estimerad försäljning för varumärken och bli en plats där konsumenterna kan hitta allt de söker för sitt nästa äventyr, säger Niklas och fortsätter.
– I grunden handlar det om passion, varumärkena som finns på Ridebrain är sådana vi gillar själva. Men vår affärsmodell var något som de nappade på, de behövde hitta ny säljkanaler online. Självklart har vi liksom alla branscher blivit påverkade av pandemin men för oss som finns inom e-handel har året inneburit tillväxt vilket gynnat vår start, säger Alexander som pekar på hemmabasen Åre som en styrka i sammanhanget för Ridebrain.
– Vi vill gärna bygga bolaget i Åre. Vi kan sticka ut på fjället och testa produkter och sedan skriva och filma dem direkt efter.
Som det brukar vara med nyskapande startups så har Ridebrain dragit till sig intresse från investerarhåll. Nyligen har tre stycken investerare nu fattat tycke för Ridebrain och investerat i sajten. Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericson är två av grundarna till Leovegas. Den tredje är en riktig tungviktare inom sportbranschen, nämligen Peak Performance grundare Stefan Engström. Så här sa han i ett pressmeddelande nyligen:
– Detta är en affärsmodell som i många branscher redan är väl fungerande som farfetch.com som säljer utan lager och använder hela världens modebutiker och leverantörernas egna lager. Ridebrain är tidiga på bollen och väljer att göra det i en industri som jag varit högst involverad i under hela mitt yrkesverksamma liv.
Niklas hoppas att investeringarna kan få Ridebrain att flyga ordentligt så snart som möjligt.
– Ridebrain har varit en startup och ett sidoprojekt, drivet av passion för oss men nu ser vi att det finns en affär i det. Det kommer bli allt intressantare för varumärken att sälja direkt till konsument.
Ridebrain hittas här.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen