Ridebrain – ny startup inom sportbranschen

Ridebrain finns både som sajt och app.

Ridebrain – ny startup inom sportbranschen

Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.

Publicerad

Framtidens sportbransch är i ständig förändring. Ridebrain är en sajt och en app för varumärken inom sport och outdoor. Ett 30-tal varumärken finns idag på sajten ridebrain.com med ett urval av sina produkter där slutkonsumenter kan handla direkt från leverantörerna. 

Tillsammans med ambitiösa produkttester, skrivna och filmade av Ridebrain, där världsstjärnor som Jesper Tjäder berättar om sin personliga utrustning och där massvis med produktguider om alltifrån handskar, underställ och topptursutrustning samsas, ges varumärkena en extra möjlighet att hitta till konsumenterna. Ridebrain har inget eget lager utan logistiken sköts av varumärkena själva. Liksom prissättningen, förklarar vd Niklas Strandanäs.

Niklas Strandanäs, vd Ridebrain.

– Vi på Ridebrain kan inte påverka priserna på något sätt utan de speglas på våran sajt. Det tycker vi är bra. Priskrig är inte sunt och kan varumärkena hålla i sina priser så kan det bli en sundare marknad.

Ridebrain grundades redan 2017 i Åre av Niklas Strandanäs, Jens Mathiasson och Soundcloud-grundaren Alexander Ljung men kickade inte igång på riktigt förrän vid Ispo 2020, förklarar Niklas för Sportfack.

– Under Ispo såg vi till att träffa så många varumärken som möjligt för att för dem presentera vår affärside, att långsiktigt och med hjälp av AI förutsäga estimerad försäljning för varumärken och bli en plats där konsumenterna kan hitta allt de söker för sitt nästa äventyr, säger Niklas och fortsätter.

– I grunden handlar det om passion, varumärkena som finns på Ridebrain är sådana vi gillar själva. Men vår affärsmodell var något som de nappade på, de behövde hitta ny säljkanaler online. Självklart har vi liksom alla branscher blivit påverkade av pandemin men för oss som finns inom e-handel har året inneburit tillväxt vilket gynnat vår start, säger Alexander som pekar på hemmabasen Åre som en styrka i sammanhanget för Ridebrain.

– Vi vill gärna bygga bolaget i Åre. Vi kan sticka ut på fjället och testa produkter och sedan skriva och filma dem direkt efter.

Skidstjärnan Jesper Tjäder bjuder på tips, trix och produktinformation på Ridebrain.com.

Som det brukar vara med nyskapande startups så har Ridebrain dragit till sig intresse från investerarhåll. Nyligen har tre stycken investerare nu fattat tycke för Ridebrain och investerat i sajten. Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericson är två av grundarna till Leovegas. Den tredje är en riktig tungviktare inom sportbranschen, nämligen Peak Performance grundare Stefan Engström. Så här sa han i ett pressmeddelande nyligen:

– Detta är en affärsmodell som i många branscher redan är väl fungerande som farfetch.com som säljer utan lager och använder hela världens modebutiker och leverantörernas egna lager. Ridebrain är tidiga på bollen och väljer att göra det i en industri som jag varit högst involverad i under hela mitt yrkesverksamma liv.

Niklas hoppas att investeringarna kan få Ridebrain att flyga ordentligt så snart som möjligt. 

– Ridebrain har varit en startup och ett sidoprojekt, drivet av passion för oss men nu ser vi att det finns en affär i det. Det kommer bli allt intressantare för varumärken att sälja direkt till konsument.

Ridebrain hittas här.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Polyver spelar högt – satsar allt på nya stövelmodellen

1 kommentar

Theo: Närproducerat är som ljuv musik ☺️

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206