På nytt jobb: Eric Hammel

Foto: Karin Röse

På nytt jobb: Eric Hammel

Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.

Publicerad

Eric Hammel ersätter Benjamin Tallmadge i vd-stolen. Den senare var faktiskt född och uppvuxen i den fashionabla skidort i Wyoming som lånat sitt namn till det svenska outdoorvarumärket som framförallt gjort sig kända för sina bulliga cowboyvästar. Eric Hammel däremot kommer från Skåne, men bor i Stockholm.

Vad gjorde du innan?
– Jag är grundare till en massa internationellt framgångsrika varumärken. Startade med Flying-A och fortsatte med T-shirt Store. Jag har ett förlutet i retailbranschen. Jag hade min första vintagebutik när jag var 18 år och studerade. Jag kommer egentligen från vintagebranschen­ från början. Jag var en av de större vintage­handlarna i Europa och i världen.

Berätta om Jackson Hole. Det är ett väldigt amerikanskt varumärke…
– Det är en skidort i Wyoming så, ja, det är väldigt amerikanskt. Det är en förlängning av ett gammalt märke som hette Rocky Mountain. Vi har stort fokus på outdoor. Det är den hårt arbetande mannen … mycket hästkultur, jaktkultur, mycket natur … det är barskt. Och då måste man ha kläder som fyller en funktion. Vi kombinerar extremt hållbara, kvalitativa outdoor- och sportkläder med fashion.

Men hur funkar dessa väldigt amerikanska kläder i Sverige?
– Det har ju inte hänt så mycket på sex år. Men sedan jag kom in vid årsskiftet har det hänt ganska mycket. Jag kommer från modesidan och har ju skapat många varumärken som blivit stora. Jag har också varit importör och distributör för många varumärken. Jackson Hole har i och för sig varit väldigt starka inom häst, jakt och golf och det av den enkla anledningen att vi varit koncentrerade ute på Lidingö. Och nu tar vi marknadsandelar inom mode.
 – Man kan säga att vi är ett nytt Canada Goose. Nu vill man ju ha hållbara kläder, med lite ruffig, rugged känsla. Så vi ligger rätt i tiden. Vi har kommit in hos nya återförsäljare. Vi har positionerat oss på marknaden. Vi har öppnat butik i Sundsvall och i Stockholm. Så vi expanderar starkt, trots dessa prekära tider. 

Hur många butiker har ni nu?
– Nu har vi två. En i Sundsvall och en i Stockholm. Vi ska försöka ha 10–15 butiker 2025.

Varför hände så lite innan du kom?
– Svårt att sätta fingret på det. En anledning kan vara att man inte har följde produktionen som man borde ha gjort, man har missade leveranser. Det har funnits ordrar men man har inte kunnat leverera. Då tappar man i förtroende. Idag omsätter vi bara någon enstaka miljon, men vi vill ju upp 100 miljoner 2025. 

Det är offensivt.
– Mycket offensivt. Men det är ju läge nu. Butiksdöden som alla snackar om, det är inget nytt. Det är självsanering. Om det är lika intressant att sitta i kalsongerna i en soffa och köpa en jacka på datorn som att gå in i butiken, då väljer man det förra. Det måste finnas en anledning att besöka butiken. Handlarna måste anstränga sig mer för att få in kunder idag. Det räcker inte att köpa fyra sorters lamullströjor från tre olika märken till alla dina butiker.

Hur ska Jackson Hole växa?
– En viktig sak för oss är att växa organiskt. Många tycker att perioden vi befinner oss i är en horribel tid. Men faktum är att det aldrig har varit enklare för den som har ekonomin och kunskapen. Nu kan man välja bland en massa objekt som tidigare inte var tillgängliga. Vi kommer att ha stort fokus på hållbarhet, som vi anser är framtiden. Vi har hållbara kläder. Vår slogan är: "Choose well, buy less."

Äger du en del?
– Vi har gjort en omstrukturering så jag kommer att äga en del. Men just idag är det Claes Carlsson, Claes Ritcher och en extern investerare som äger Jackson Hole.

Är du bra på att laga mat?
– Ja, jag är väldigt bra på att laga mat. Det vet du nog, annars hade du inte ställt den frågan.

Var kommer intresset ifrån?
– Mat och kläder är grundläggande för alla. Jag sa när jag var med i Sveriges Mästerkock att det finns två saker alla människor måste göra: klä sig och äta. Det är ju så. En livsnödvändighet. Jag har franska rötter också, jag är från Paris så maten har alltid stått i centrum.

Men mat är inte något du har jobbat med professionellt?
– Inte mer än att jag under en period var hovmästare. 

* Denna artikel publicerades ursprungligen i Sportfack nr 11/20. 

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

61 kommentarer

B Obo: @Theo Glöm inte att Svensk Teko industri och annan personalintensiv low-tech industri som skor och liknande avvecklades på goda grunder. Det gick inte att tjäna pengar på det och därför var det inte...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206