1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
La Chemise ligger på Mäster Samuelsgatan 1 i Stockholm city.
Att i butik kunna designa, testa och beställa sina customplagg är många landsvägscyklisters dröm. Nu har modevarumärket La Chemise tagit steget att öppna just en sådan – cykelboutique. Mitt i Stockholm city.
Vi har skrivit om det förr och gör det så gärna igen. Det är aldrig så kul som när ett besök görs på en lika initierad som välsorterad specialistbutik. För knappa två veckor sedan i samband med att julhandeln kastade i en extra växel slog modebutiken La Chemise upp portarna för sin nya cykelbutik. La Chemise är dock inga nybörjare i sammanhanget. Vare sig det gäller konfektion eller cykel. Sportfack skrev redan i somras att företaget skulle öppna nytt och i och med det göra en publik cykelsatsning.
– Ja vi har ju jobbat lite i det dolda med cykelkläder i några år. Men nu var det dags att satsa på en butik, säger Jacob Dahl, när Sportfack går en premiärrunda en trappa ned i de ljusa lokalerna på Mäster Samuelsgatan 1, precis runt hörnet från klassiska Stureplan i Stockholm city där julkommersen så klart är dämpad men där tomtar och granar ändå syns till.
Allt i verktygsmodell modell minimalism för alla prylälskande landsvägsraketer finns självklart. Och snyggt upplagt dessutom.
Det är Jacob som tillsammans med sina bröder Dawid, Carl-Mikael och Patrik, driver La Chemise (de två sistnämnda äger bolaget), ett familjeföretag som brödernas farfar startade 1965. Det är Patrik och Jacob som är de största cykelentusiasterna av de fyra och som drivit på ivrigast för denna utvidgning.
Patrik är även utvecklaren av bolagets varumärke inom glasögon Aeroclub som de senaste åren hittat ut till allt fler svenska cyklister. Dessutom är man sedan sex år agenter för Verge Sport i Sverige och Finland. Verge Sport är customdesignad cykelkonfektion där La Chemise framför allt hittat ut till klubbar, företag och kompisgäng från hela Sverige. Fördelen med det egna varumärket menar Jacob, som är försäljningschef och ansvarig för alla klubbkontakter tillsammans med Patrik, är att La Chemise har kontrollen över hela kedjan vilket ger fördelar både för La Chemise och slutkonsumenterna.
– Verge Sport äger sin egen fabrik och har full koll på produktion och leverans. Så när klubbar designar och beställer av oss så kan vi säga exakt när hela teamet har sina kläder klara. Vi säger aldrig "om tre till fem veckor".
Klubbar kan, förutom att botanisera i La Chemises utbud av produkter, som innehåller cykelkopplade prylar från manschettknappar till tärningsspel och verktyg, designa i princip all utrustning själv hos La Chemise. Cyklisterna bokar en tid och kan i butiken prova allt, fysiskt och digitalt, dels genom att testa plaggen i förväg då de finns på plats. Men också välja fritt bland La Chemise olika designalternativ för kläder digitalt; testa olika färgkombos, lägga in loggor, illustrationer, pröva olika typsnitt för tryck av namn och sedan klicka iväg beställningen, givetvis under överinseende av Jacob och kollegor.
– Vi kommer ha en storbildsskärm här, säger Jacob och pekar mot en vägg, så att alla som är med i laget kan se hur designen blir.
Vid La Chemise "Bottle station" kan alla cyklister dessutom matcha vattenflaskan till sin favoritcykel. Alla tänkbara färgönskningar kan tas fram.
Det stannar inte med design av tröjor, byxor och strumpor. Matchning är en helig Graal inom landsvägscykling. Därför har La Chemise löst ett samarbete med flasktillverkaren Tacx för total matchning av drickat på turen. Via POC kan team dessutom hitta matchande hjälm, förklarar Dawid. Bara flskorna finns i ett trettiotal olika kulörer.
Intill platsen för storbildsskärmen finns även lite annan utrustning som inte i första hand är landsväg. Ryggsäckar och andra väskor, thermosar i olika storlekar och smarta förpackningar kost av olika typer tar upp en hylla. Smart tänkt av La Chemise. Med detta sortiment kan de enkelt tillgodose en av det senaste årets allt mer populära cykeltrenderna och dess utövare, äventyrscyklisterna.
Att göra en butikssatsning under en pandemi kräver sin stålmage. Jacob menar att tillströmningen varit bra om man ser till säsongen.
– Det är ju lite lågsäsong nu och folk som jobbar här i city har hittat hit. Det är jättekul.
I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!