Sveriges första cykelboutique invigd

La Chemise ligger på Mäster Samuelsgatan 1 i Stockholm city.

Sveriges första cykelboutique invigd

Att i butik kunna designa, testa och beställa sina customplagg är många landsvägscyklisters dröm. Nu har modevarumärket La Chemise tagit steget att öppna just en sådan – cykelboutique. Mitt i Stockholm city.

Publicerad

Två av bröderna som driver La Chemise, Carl-Mikael och Jacob Dahl.

Vi har skrivit om det förr och gör det så gärna igen. Det är aldrig så kul som när ett besök görs på en lika initierad som välsorterad specialistbutik. För knappa två veckor sedan i samband med att julhandeln kastade i en extra växel slog modebutiken La Chemise upp portarna för sin nya cykelbutik. La Chemise är dock inga nybörjare i sammanhanget. Vare sig det gäller konfektion eller cykel. Sportfack skrev redan i somras att företaget skulle öppna nytt och i och med det göra en publik cykelsatsning.

– Ja vi har ju jobbat lite i det dolda med cykelkläder i några år. Men nu var det dags att satsa på en butik, säger Jacob Dahl, när Sportfack går en premiärrunda en trappa ned i de ljusa lokalerna på Mäster Samuelsgatan 1, precis runt hörnet från klassiska Stureplan i Stockholm city där julkommersen så klart är dämpad men där tomtar och granar ändå syns till. 

Tack vare ett samarbete med POC så kan kunderna välja matchande hjälmar till sina customkläder.

Allt i verktygsmodell modell minimalism för alla prylälskande landsvägsraketer finns självklart. Och snyggt upplagt dessutom.

Det är Jacob som tillsammans med sina bröder Dawid, Carl-Mikael och Patrik, driver La Chemise (de två sistnämnda äger bolaget), ett familjeföretag som brödernas farfar startade 1965. Det är Patrik och Jacob som är de största cykelentusiasterna av de fyra och som drivit på ivrigast för denna utvidgning.

Patrik är även utvecklaren av bolagets varumärke inom glasögon Aeroclub som de senaste åren hittat ut till allt fler svenska cyklister. Dessutom är man sedan sex år agenter för Verge Sport i Sverige och Finland. Verge Sport är customdesignad cykelkonfektion där La Chemise framför allt hittat ut till klubbar, företag och kompisgäng från hela Sverige. Fördelen med det egna varumärket menar Jacob, som är försäljningschef och ansvarig för alla klubbkontakter tillsammans med Patrik, är att La Chemise har kontrollen över hela kedjan vilket ger fördelar både för La Chemise och slutkonsumenterna.

– Verge Sport äger sin egen fabrik och har full koll på produktion och leverans. Så när klubbar designar och beställer av oss så kan vi säga exakt när hela teamet har sina kläder klara. Vi säger aldrig "om tre till fem veckor".

Självklart finns modellerna från egna glasögonmärket Aeroclub på plats.

Klubbar kan, förutom att botanisera i La Chemises utbud av produkter, som innehåller cykelkopplade prylar från manschettknappar till tärningsspel och verktyg, designa i princip all utrustning själv hos La Chemise. Cyklisterna bokar en tid och kan i butiken prova allt, fysiskt och digitalt, dels genom att testa plaggen i förväg då de finns på plats. Men också välja fritt bland La Chemise olika designalternativ för kläder digitalt; testa olika färgkombos, lägga in loggor, illustrationer, pröva olika typsnitt för tryck av namn och sedan klicka iväg beställningen, givetvis under överinseende av Jacob och kollegor.

– Vi kommer ha en storbildsskärm här, säger Jacob och pekar mot en vägg, så att alla som är med i laget kan se hur designen blir.  

Vid La Chemise "Bottle station" kan alla cyklister dessutom matcha vattenflaskan till sin favoritcykel. Alla tänkbara färgönskningar kan tas fram.

Landslagsdrömmar? Då har La Chemise i fprm av egna varumärket Verge dräkten.

Det stannar inte med design av tröjor, byxor och strumpor. Matchning är en helig Graal inom landsvägscykling. Därför har La Chemise löst ett samarbete med flasktillverkaren Tacx för total matchning av drickat på turen. Via POC kan team dessutom hitta matchande hjälm, förklarar Dawid. Bara flskorna finns i ett trettiotal olika kulörer.

Intill platsen för storbildsskärmen finns även lite annan utrustning som inte i första hand är landsväg. Ryggsäckar och andra väskor, thermosar i olika storlekar och smarta förpackningar kost av olika typer tar upp en hylla. Smart tänkt av La Chemise. Med detta sortiment kan de enkelt tillgodose en av det senaste årets allt mer populära cykeltrenderna och dess utövare, äventyrscyklisterna.

Att göra en butikssatsning under en pandemi kräver sin stålmage. Jacob menar att tillströmningen varit bra om man ser till säsongen.

– Det är ju lite lågsäsong nu och folk som jobbar här i city har hittat hit. Det är jättekul.

La Chemise har på ett riktigt snyggt sätt utnyttjat takhöjden i sin butik.

Muggar och manschettknappar finns givetvis på plats...

...liksom matlådor och thermosflaskor med rätt design för fartälskarna.

Och som grädde på energibaren – det klassiska cykelspelet Flamme Rouge.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Polyver spelar högt – satsar allt på nya stövelmodellen

1 kommentar

Theo: Närproducerat är som ljuv musik ☺️

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206