Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
The Road Cycling Shoe finns i helvitt eller klassiskt Adidassvart
Adidas gör utrustning för ett hundratal sporter, från tresteg till skidskytte. Men i ett just nu hett segment har man varit borta i drygt 15 år. Tills idag, då en bred kollektion släpptes över hela världen.
Det är drygt 15 år sedan som varumärket släppte cykeldelen och har sedan dess endast varit en del av den via sitt 2011 förvärvade undermärke Five Ten.
Sportjätten Adidas cykelsatsning blir bred. Med över 70 plagg – från cykelstrumpor, ett tiotal olika toppar, cykelbyxor med chamois, regnplagg samt plagg utvecklade för vintercyklisten som behöver hålla sig varm i snöröken till jobbet eller på cykelpasset med polarna, får Adidas comeback till cykelscenen som rejäl.
Den mest iögonfallande produkten är ändå Adidas cykelskor. Med lika inspirerade som karakteristiska designlinjer hämtade från fotbollsskor som Copa och Mundial lär The Road Cycling Shoe verkligen stå ut där ute på asfalten. Inte minst tack vare snörningen. Där egentligen alla tillverkare väljer spännen av olika typer eller Boa-systemet har Adidas valt klassisk snörning.
The Road Cycling Shoe har en ovandel helt i Primegreen, en av Adidas egna lösningar för återvunnet material och är med sin treskruvslösning undertill kompatibel med alla vanligt förekommande pedalsystem på marknaden. Sett till pris och vikt ser det ut som att Adidas utvecklat skorna för den breda cykelpubliken.
Celine Del Genes, Adidas vice vd för specialsporter, menar i ett pressmeddelande att lanseringen bara är början av en stor satsning mot cykelsporten från Adidas
– Det här är första steget i vår långsiktiga resa mot att skapa en rad produkter som förbättrar cykelupplevelsen.
Hon tillade att varumärket vill "tillgodose behoven hos en snabbt utvecklande ny cykelkultur genom att skapa tillgängliga högpresterande produkter som gör att fler människor börjar cykla.
Sportfack hoppas kunna återkomma med mer information om Adidas cykelsatsning i kommande utgåva av vårt magasin.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!