Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Indiska, som under hösten initierade The umbrella project i Stockholms city, är en av aktörerna bakom brevet. Foto: Magnus Ragnvid.
Nu går handeln ihop och flaggar för det rekordhårda läget för sällanköpshandeln, av sport, mode, skor. Den andra pandemivågen, tillsammans med att stöden nu delvis fasas ut, gör situationen ännu svårare.
I våras tömdes shoppingcentra och stadskärnor på folk, på grund av pandemins intåg. Nu töms samma platser igen, när den andra vågen tagit fart och regeringen samt myndigheter rekommenderar oss att undvika sådana platser. Parallellt handlar alltfler online. För den fysiska handeln, som redan hade det tufft efter vårens kundtapp, är detta ännu en utmaning – i en tid då många har uttömt alla reserver. Därför har en rad representanter nu skrivit ett öppet brev till finansminister Magdalena Andersson om betydelsen av fortsatt stöd och ökad förståelse för den svåra situation som många handelsaktörer nu befinner sig i.
Bland de som skrivit under det öppna brevet finns Stadium Outlets vd Daniel Löfkvist och Tretorns vd Magnus Månsson.
De trycker bland annat på att det så kallade omställningsstödet inte fungerar, eller i alla fall inte har nått ut hela vägen till företagen. Endast ansökningar på 200 miljoner av totalt budgeterade 7 miljarder har kommit in till Skatteverket (nu i november). Den sänkta omsättningsgränsen från 50 % till 40 respektive 30 % för att få del av stödet, omnämns som positiv, men brevskrivarna menar att "det är få livskraftiga bolag inom handeln som månad efter månad klarar av att tappa mellan 30 och 50 procent av sin omsättning och det är just därför stödet inte nyttjas".
Samma sak gäller för korttidspermitteringarna (som gör att färre behöver bli uppsagda vid plötsliga ekonomiska kriser). Men idag, när staten fasar ut sin medfinansiering och möjligen att korttidspermittera till stor del har försvunnit, innebär det ökade kostnader för de enskilda företagen. Handlarna menar att stöden i dagsläget måste bli bättre och att beslut och inte minst utbetalningar måste komma mycket snabbare.
Det stöd som, enligt handelsföreträdarna, gav god effekt i våras var möjligheten att skjuta upp skatteutbetalning under 3 månader. "Det var med hjälp av den likviditetsreserven som många handlare kunde hanka sig fram till sommaren när konsumtionen delvis kom tillbaka".
Det stödet vill de nu gärna ska återinföras.
De menar också att de hårda trängselrestriktionerna egentligen inte har behövts i praktiken, eftersom det inte är någon trängsel i butikerna och att handeln har vidtagit en rad åtgärder för att undvika trängselsituationer i butikerna.
De övriga som skrivit under brevet är: Elisabeth Peregi, VD Kappahl, Magnus Nilsson, VD NilsonGroup, Ingvar Larsson, VD MQ Marqet, Caroline Öhgren, Försäljningschef Lindex, Anna Karin Holck, Sverigechef Retail Vero Moda/Vila, Karin Lindahl, VD Indiska, Bengt Jaller, Ägare och Styrelseordförande Sthlm Blvd, Jan Smeds, VD ANWR, Marthyn Inghamn, VD SkoUno, Claes Meldgaard, tf VD Stay Hard, Charlotte Nordén, Ordförande Svensk Handel Stil och VD Cellbes.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!