Haglöfs lanserar Green Friday med nytt second hand-projekt

Haglöfs lanserar Green Friday med nytt second hand-projekt

Istället för Black Friday vill Haglöfs slå ett slag för hållbarhetstanken och lanserar ett nytt second hand-projekt med en första teaserkollektion i Stockholmsbutiken.

Publicerad

Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Oudoorvarumärket Haglöfs väljer att ta avstånd från Black Friday-konceptet och stänger istället ner sina butiker och sin webbshop den 27 november. Istället lanserar de ett nytt second hand-projekt ihop med The Renewal Workshop – som erbjuder cirkulära lösningar för klädvarumärken. Så just den 27 november ligger allt fokus på Haglöfs Brand Store i Stockholm, som kommer att visa upp en teaserkollektion från second-hand-projektet, som går under namnet "Haglöfs restored". Planen är att förverkliga restored-konceptet i stor skala under hösten 2021.
– Vår nya Haglöfs Restored-kollektion är lika funktionell och snygg som våra vanliga produkter, men har en extra miljöfördel. Genom att återanvända produkter som annars skulle slängas, och ge dem ett nytt liv, så sparar vi avfall, utsläpp och vatten. Vi tar till vara det som redan finns och erbjuder begagnade kläder för nya äventyr, säger Haglöfs vd Fredrik Ohlsson, i ett pressmeddelande. 

Presskontakten Sara Skogsberg-Cuadras förklarar lite närmare för Sportfack att Restored i första hand är tänkt som ett digitalt initiativ som på sikt kommer att finnas på flera marknader. I praktiken är det Haglöfs själva som samlar in produkterna och skickar dem vidare till The Renewal Workshop som tvättar, reparerar och återimpregnerar produkterna så att de sedan kan säljas inom ramen för second-hand-konceptet. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Polyver spelar högt – satsar allt på nya stövelmodellen

1 kommentar

Theo: Närproducerat är som ljuv musik ☺️

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206