Nykomlingen Huski Wear klär upp alpint landslag

Huski Wear är en svensk utvecklare av sportkonfektion.

Nykomlingen Huski Wear klär upp alpint landslag

Huski Wear har tecknat ett samarbete med skicrosslandslaget som kommande vinter tränar och tävlar i konfektion utvecklat av det nystartade svenska varumräket.

Publicerad

Det händer mycket kring Huski Wear som Sportfack skrev om tidigare under hösten. Nu satsar bolaget vidare på att synas ännu mer i Sverige med ett nysignat avtal med ett av de mest framgångsrika svenska alpina landslagen på senare år. Säsongen 20/21 kommer Ski Team Sweden skicross att träna och tävla i kläder från Huski Wear.

Utvecklingen av plaggen har skett mellan Huski Wear, Ski Team Sweden skicross samt olympiske mästaren André Myhrer. Feedback från åkarna under årets säsong blir en viktig del i utvecklingsprocessen för kommande års kollektion, säger Huski Wear i ett pressmeddelande.

– Att vi i princip från start kan driva produktutvecklingen tillsammans med ett av världens bästa landslag som lever vår affärsidé borgar för att vi kan utveckla bekväma och funktionella kläder, kläder som professionella skidåkare ska leva i till, från och på destinationen. I samarbetet vill vi så klart vara med och bidra till att landslaget når sina mål, men också stötta utvecklingen av svensk ungdomsskidåkning i bredare perspektiv, säger Magnus Liljeblad på Huski Wear.

Huski Wear må vara ett nytt varumärke. Samtdigt har trion bakom varumärket decennier av erfarenhet från klädbranschen. Lena Claesson har ett gediget track record från en rad internationella företag inom möbler och kläder. Hon är specialist på Design & Production Management, CR och People Performance Management. Lena har ett förflutet som Design & Product Director på Peak Performance.

Magnus Liljeblad har över 20 års branscherfarenhet från strategiska roller inom skid-, sport- och textilindustrin. Han är stolt innehavare av sju SM-guld i segling och har även han ett förflutet på Peak Performance. Magnus har tidigare varit vd på Sportmanship AB, distributörer till bland annat Völkl och Marker Alpine EQ (Sverige), och på Henri-Lloyd (hela världen).

Jonas Olsson är den som står för kreativitet och produktutveckling. Han är en av de mest belönade kläddesignerna med fokus på skidor, segling och outdoor. Jonas är hjärnan bakom en lång rad försäljningssuccéer och har haft huvudansvaret för all design och produktutveckling på Peak Performance och Henri LLoyd, vilket har resulterat i flertalet ISPO- och Best Sailing Gear-utmärkelser.

 

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206