Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Foto: Pexels
Trots rådande pandemi planerar svenskarna ändå att börja julhandla i samband med Black Friday, även om webbhandeln säkert kommer dominera ännu mer i år. De flesta handlar för 500-2 000 kronor. Förloraren är miljön.
En ny YouGov-undersökning, som elektronikkedjan Elon tagit initiativ till, visar att nu har 6 av 10 svenskar skaffat sig en inmutad vana av att handla på Black Friday och 40 % av svenskarna planerar att handla enligt det mönstret även i år. Men på vilket sätt de handlar påverkas sannolikt av de senaste veckornas hårdare restriktioner (undersökningen genomfördes under september med drygt 2 000 medverkande). Många väljer att göra sina Black Friday-inköp via nätet under pandemiåret 2020 (36 % av de tillfrågade) eller köpa på nätet och sedan hämta i butik (10 %).
Som företeelse är det numera bara mellandagsrean som fortfarande är en större reahändelse på året.
- För många svenskar är det julklappsinköp som är i fokus, då 51 procent väljer att handla julklappar under Black Friday, varav 9 procent handlar de flesta av sina julklappar då, säger Christian Dahlborg på Elon.
De flesta, 63 procent, börjar, enligt undersökningen, spana efter erbjudanden någon vecka eller några dagar innan Black Friday. De mest populära sätten att hitta erbjudanden är att leta på handlares hemsidor (31 %), följt av sociala medier (19 %) och e-postutskick (16 %), medan få hittar erbjudanden via annonser i tidningar (4 %), TV (3 %) eller radio (1 %).
En intressant slutsats är att det bara är tre procent som får information om erbjudanden från familj och vänner.
De senaste myndighetsrestriktionerna kan dock påverka handeln just i år. Riktlinjen från myndighetshåll är att folk ska undvika butiker och köpcentrum. Däremot kan fortfarande handeln pågå som tidigare i Apotek och matvaruaffärer. Svensk Handel menar att det kommer behövas nya stödsanktioner till särskilt utsatta företag.
– Vi har respekt för Folkhälsomyndighetens beslut och huvudfokus måste ligga på att bromsa smittspridningen. Samtidigt är det ett mycket kraftfullt vapen som myndigheten avlossat, vi vet att det kommer att få förödande konsekvenser för handeln. För att rädda jobb måste politiken återuppliva stödåtgärderna till utsatta företag, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Under Black Friday-handeln får även miljön stå tillbaka. Den viktigaste attraktionsfaktorn är, inte helt oväntat, priset - som 75 procent ser som mycket viktigt. Det är betydligt färre, 19 procent, som ser miljövänliga varor som mycket viktigt, likaså med miljövänlig frakt, som endast 18 procent anser är mycket viktigt.
Både vissa kedjor och konsumentgrupper har uttalat sig kritiska till fenomenet, just av dessa skäl.
I år infaller Black Friday den 27 november.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!