Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Marcus Wibergh lämnar sitt uppdrag efter tre hektiska år och en ny koncernchef är utsedd, som tar över på stört. Elgigantens vd blir styrelseordförande.
Intersports styrelse har utsett Pontus Petersson till ny VD och koncernchef. Pontus kommer närmast från positionen som CFO, en roll som han haft sedan 2017. Men han har även tidigare erfarenhet från Intersport under sin tid inom affärsutveckling, logistik och IT. Pontus ersätter Marcus Wibergh som valt att gå vidare efter drygt tre år som VD. Marcus fortsätter som rådgivare till Intersport till februari 2021.
– Jag är glad och hedrad över förtroendet att få leda Intersport framåt. Sport och idrott bidrar till samhället på många sätt, från glädje och gemenskap till en bättre folkhälsa. Intersport spelar en viktig funktion för idrotten idag, inte minst tack vare vår starka lokala förankring, ett rikstäckande butiksnät och roll i föreningslivet. Vi ska bygga vidare på denna unika styrka för att möta framtidens handel, samtidigt som vi fortsätter bidra till ett bättre samhälle. Tillsammans med alla fantastiska medarbetare ser jag fram emot att göra Intersport till branschens bästa sportdestination för alla våra kunder, säger Pontus Petersson, ny VD på Intersport, i ett pressmeddelande.
– De senaste åren har vi tillsammans genomgått en stor förändringsresa, både affärs- och kulturmässigt, vilket jag är mycket stolt över. Vi har även tagit bolaget in i digitaliseringen genom att lansera flera initiativ i marknaden. Intersport har nu bättre förutsättningar att möta framtiden, och jag önskar Pontus och laget varmt lycka till, säger Marcus Wibergh.
I samband med VD-bytet utses Niclas Eriksson till ny styrelseordförande. Niclas är idag vd för Elgiganten och har varit styrelseledamot i Intersport sedan 2018.
OBS! Sportfack kommer publicera en längre vd-intervju med Pontus Petersson i nummer 1/21. Intervjun görs under andra hälften av november.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!
Gäsp! Inte helt oväntat och det är nog sunt att ha en VD Niclas som har lite erfarenhet av handel tillsammans med en oerfaren VD Pontus som kommer få skynda i motvind . Nu får Pontus tackla drevet från dom gamla Intersportarna och jag skulle inte bli förvånad om vi får se ytterligare butiksstängningar liknande köpcentret Nova Lund i Skåne.