Stadium kritiserad av KO

Stadium ombeds ändra sin hållbarhetsmarknadsföring i butik säger KO.

Stadium kritiserad av KO

I Konsumentverkets färska granskning av svenska varumärken kritiseras Stadium för hur man på stadium.se visar kedjans hållbarhetssymbol vid flera plagg som inte är miljöcertifierade. KO menar bla att märkningen används på ett vilseledande sätt och Stadium ombeds ändra den.

Publicerad

På sport- och friluftsföretaget Stadiums hemsida är flera plagg märkta med en grön kvadrat med ett vitt hjärta i mitten. Symbolen ska visa att produkten i fråga är miljövänligt framställd – vissa av de märkta plaggen beskrivs ha producerats av "hållbar bombull" eller "återvunnen polyester". Det skriver DN idag.

I Konsumentverkets (KO:s) färska granskning, som är en del av deras löpande tillsynsarbete, upptäcktes dock att flera plagg på Stadiums hemsida är märkta med symbolen utan närmare förklaring. I vissa fall fanns ingen information alls om på vilket sätt produkten är hållbar för miljön, skriver Nyhetsbyrån Siren.

I rapporten skriver KO att de sätter höga krav när företag använder ord som "hållbar'', "miljövänlig'' och "ekologisk" och menar att miljöpåståenden har stor påverkat på människors köpbeteenden. För att konsumenter ska få en rättvis bild av en produkt krävs därför att miljöpåståenden på ett enkelt sätt ska kunna förklaras, kvalificeras och bevisas.

KO anser att Stadium brustit i sin marknadsföring, eftersom det inte på ett tydligt sätt framfört vilka miljöfördelar de hållbarhetsmärkta kläderna för med sig. Bedömningen är att märkningen används på ett vilseledande sätt och går emot "god marknadsföringssed". Därför bör den ändras eller tas bort helt.

Stadium känner till och har tagit del av KO:s granskning.

– Vi tar till oss av Konsumentverkets synpunkter och ser över hur vi arbetar med kommunikationen. Vi kommer återkomma till Konsumentverket i frågan, skriver Åsa Brunzell, HR- och hållbarhetsansvarig på Stadium, i ett mejl till DN.

Stadium har möjlighet att yttra sin bild av situationen innan Konsumentverket beslutar om nästa steg.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

5 kommentarer

Oskar: Låg tröskel för att bli älskad. Håller med om att det lät lite trist, ska skärpa mig även om jag ibland tycker att det blir lite väl gnälligt på gnället. Mer konstruktivt framöver. Bra Johan.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842