Tenson marknadsför sig via Sveriges största herrmodemagasin

Tenson marknadsför sig via Sveriges största herrmodemagasin

Svenska Tenson, som sedan förra året har lagt om kursen med ny ledning och nytt designteam, väljer att marknadsföra sig i modemagasinet Café.

Publicerad

Tensons plagg syns i Café under hösten.

Tenson, som ägs av investmentfirman Nedvest, förnyade sin organisation under förra våren. Och den nya linjen syntes på årets Ispomässa i München. Kollektionerna är uppdelade i en funktionslinje och en mer modebaserad, både när det gäller konfektionen och skor. Nu vill man nå en delvis ny publik genom att lägga en rejäl marknadsföringspeng i de Egmontägda modemagasinen Café och King, för att nå ut med omsvängningen till en modepublik.

Tensons designchef Thomas Nord.

–Uppdraget från ägarna är att revitalisera och föryngra varumärket och skapa en långsiktig lönsam verksamhet, ett arbete som nu pågått i snart två år och där första kollektionen med och av nya organisationen, AW20, presenterades på Ispo i början av året, det som nu börjar nå handeln och slutkonsument. Samarbetet med Café och King ska ses ur just det perspektivet, att nå ut med nya Tenson, bygga framtiden med vår rika och unika historia, bekräfta existerande kunder och nå ut till nya, berättar Thomas Nord, designchef på Tenson.

Samarbetet inkluderar bland annat så kallade advertorials för att lyfta fram plaggen och dess funktion, samt utseende. Tenson har successivt jobbat om sitt grafiska utseende, bland annat med en reviderad logga. Ett arbete som kommer att vara helt implementerat lagom till varumärkets 70-årsjubileum, 2021.
– Tenson och Café har en lång historia ihop. Redan när Café drog igång på 1990-talet var det en spelare att räkna med. Då syntes Himalayajackan på dörrvakter, filmare och eventpersonal som behövde hålla sig varma många timmar. Den var skön, varm, inte särskilt dyr och höll i trettio år. Jag minns att den fick ett uppsving med grungevågen och när Liam Gallagher dök upp i en Tenson eller en i alla fall identisk jacka, blev indiepubliken som tokig. Och så är det med ikoniska plagg. Funkar alltid. Helt rätt i omgångar. Sällan helt ute, kommenterar Kristofer Steneberg, Cafés chefredaktör, till Sportfack.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

5 kommentarer

Oskar: Låg tröskel för att bli älskad. Håller med om att det lät lite trist, ska skärpa mig även om jag ibland tycker att det blir lite väl gnälligt på gnället. Mer konstruktivt framöver. Bra Johan.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842