Canyons firar 4 miljarder med framtidsfarkost

Farkosten ska göra 65 km/h och ha plats för två passagerare.

Canyons firar 4 miljarder med framtidsfarkost

Efter ett rekordstarkt 2019/20 med 4 miljarder i omsättning växlar Canyon upp. Ny vd toppas med lansering av ett konceptfordon för framtiden.

Publicerad

Räkenskapsåret för Canyon, det tyska märket som alltid fokuserat helt på att sälja direkt till slutkonsument, landade på 4 miljarder kronor 2019/20. En ökning jämfört med året innan på hela 30 procent. Framför allt menar bolaget att Nordamerika och elcyklar gått bra. Efter ett femårigt avtal med amerikanska TSG har Canons omsättning mer än fördubblats från 1,5 till 4 miljarder 2014-2019. För att växa vidare letar man nu efter nya investerare, meddelar grundaren Roman Arnold som styrt Canyon i 30 år. Dessutom passar Arnold på att kliva ned ett steg till bolagets advisory board. Den 1 oktober överlämnar han sin befattning som vd till Armin Landgraf, tidigare vd för Pon Bike.

Canyons framtidsfarkost ska kunna köras ned- eller uppcabbad.

Dessutom passar Canyon på att även ta sin produktutveckling mot framtiden. Varumärkets ingenjörer fick uppdraget att lösa utmaningen med hur allt trängre städer i kombination med att hitta en smart och funktionell ersättning till bilen skulle kunna se ut i framtiden. Tillsammans med Aachens Tekniska Universitet tog därför Canyons utvecklare fram Future Mobility Concept, en eldriven podfarkost som lånat sin form från liggcykeln och kombinerat den med en futuristisk microbilform. Bakgrunden till att Canyons konceptfordon fick det utseende den fick var att bolaget i sina undersökningar fått svaret från slutkonsument att "visst elcyklar är toppen i stadstrafik istället för bilen. Men när vädret är risigt, det regnar småspik och blåser, då saknar vi bilens komfort." Sagt och gjort. Utvecklarna lämnade därmed cykelns konventionella utförande och valde en kapsellösning, där föraren skyddas av en heltäckande kaross. Målet är ett fordon som tar de bästa delarna av bilen och elcykeln till ett för att skapa den ultimata dagliga pendlingen. Fordonet är dessutom tillräckligt snabb (toppfart på 65 km/tim) och stabil på bilväg men ändå lätt och smidig nog att glida in i cykelbanan när bilkön tornar upp sig. 

Avgående vd Canyon Roman Arnold och tillträdande Armin Landgraf.

När den inte stängd för att skydda mot elementen kan kapseln skjuta framåt på två skenor och därmed öppna upp cockpiten. Det öppna läget är perfekt i behagligt väder eller om cyklisten vill ha den friska luften som kommer i nedcabbat läge.Kapseln har till och med tillräcklig med utrymme bakom cyklisten för ett barn, bagage eller för matkassarna på väg hem från affären. Kapseln kan även skjutas ännu längre framåt för ett enklare in- och ursteg från fordonet.

Även om konceptet kanske mer liknar en bil så fungerar det i stora drag som en cykel. För att fordonet ska röra sig framåt behöver föraren trampa och styrningen är belägen vid åkarens höfter, liknande styrningen under sadeln på en del liggcyklar.

Med ungefär 2 000 wattimmar är 150 km räckvidd möjligt på en laddning men är tänkt att kunna dubbleras med extra batteri.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842