Stadiums första cirkulära produkt - så ser den ut

Stadiums första cirkulära produkt - så ser den ut

Sportkedjan, som fattat tydliga hållbarhetsmål, har nu tagit fram ett återvunnet plagg av gamla BP-tröjor, som är stickat i svenska Åby. Avsändaren är det egna varumärket SOC.

Publicerad

Stadiums recycletröja i limiterad upplaga.

Stadiums mål är att stegvis försöka nå en mer cirkulär affärsmodell, ett av målen är att minska kllmatavtrycket med 50 procent till år 2030. Som en sorts symbolprodukt har de nu tagit fram tröjan U Circular Tee, under varumärket SOC, i en limiterad serie av 54 exemplar. Tröjan är tillverkad av resttyg från återvunna tröjor från fotbollsföreningen Brommapojkarna. Tröjorna skickades till det statliga forskningsinstitutet RISE i Göteborg för att malas ner och bli till spunnet garn – som i sin tur skickades till stickeriet Trikåby i Åby utanför Norrköping för att bli till nya tröjor. Det återvunna garnet blandades upp med ekologisk bomull.   
– Det här är ett steg på vägen och början på resan mot ett mer cirkulärt Stadium. Vi lär oss från det småskaliga och lokala, utvärderar och hittar hållbara lösningar för att skala upp på lång sikt, säger Catrine Marchall, Sustainability Manager på Stadium, i ett pressmeddelande. 

Tröjan finns dock bara i 54 exemplar och säljs på stadium.se, till priset 399 kronor.
– Att producera cirkulärt är än så länge tidskrävande och kostsamt ekonomiskt. Vi är så klart väldigt stolta över att vi varit en del av hela den här processen och därmed visat för oss själva och omvärlden att vi kan, vill och kommer att göra tydliga insatser för att minska vår påverkan på miljön, säger Ann Gunnar, Brand Manager SOC. 

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842