Astrid Wild fann outdoorluckan

Astrid Wild gör outdookonfektion med hög modegrad.

Astrid Wild fann outdoorluckan

Två kvinnor, med bakgrund från Handels och bankvärlden, fann både varandra och en lucka på den internationella outdoormarknaden. Möt Astrid Wild – varumärket som förenat friluftsliv med plagg med hög modegrad.

Publicerad

När Maria Paulsson Rönnbäck kom hem från en surf- och yogaresa i Sri Lanka, ville hon återuppväcka sitt intresse för friluftsliv. En vandringsresa till Lofoten bokades och det enda Maria saknade var kläder för vandringen. Så Maria letade. På nätet och i Stockholms butiker. Inte ett plagg dög. Visst fann hon plagg med bra vattentäthet och massor med membran, dragkedjor och fickor men det fanns en springande punkt som gjorde att Maria inte ville köpa.

– Byxorna var för fula, säger hon och skrattar. Det kändes som att alla outdoorvarumärken såg exakt likadana och många körde shrink and pink. Jag saknade ett designat alternativ, som Filippa K's soft sport, fast för outdoor.

Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell, Astrid Wild.

Så vad göra när när du både saknar kläderna du behöver och samtidigt letar efter nästa utmaning i livet? Listan kan göras lång efter innovativa entreprenörer som valt att skapa något själva.

Sagt och gjort. Efter en vecka i Lofoten iklädd yogabyxor "som gjorde att jag vandrade genomblöt", började Maria göra research. En hunger efter att skapa något eget hade fötts i avsaknaden av snygga outdoorplagg. Maria, med examen från Handelshögskolan och med många år inom tech-och startupscenen, hade bakgrunden, drivet och ramverket för vad som krävdes för att få igång sitt egna bolag. Men hon sakande en viktig sak.

– Från startuptiden hade jag lärt mig att man behöver vara minst två i ett bolag. Dels för att det gör att man får flera åsikter om allt som rör bolaget. Och även om familj och vänner runt omkring dig stöttar dig så blir man ifrågasatt; "hur ska det här funka?" Då är det skönt att vara två om att tro på visionen.

När Maria blev antagen till startupgeneratorn Antler våren 2019, fann hon sin affärspartner.

– I princip alla där ville bygga nästa AI-lösning. Jag ville designa outdoorkläder för kvinnor, ha ha! Men så tog jag en kaffe och berättade om min idé för en finsk ekonom som jobbat med företagsförvärv och som också blivit antagen.

Fikakompisen Jemina Pomoell bad att få återkomma efter "lite analys". Med sin bakgrund, de senaste sju åren med förvärv för Danske bank, visste Jemina allt det mesta om möjligheter, risker och affärsmodeller.

– När vi sågs igen sa hon bara; "det verkar faktiskt finnas ett hål för det här. Vi kör!"

Det här var våren 2019. Nio månader senare kunde Astrid Wild gå live online och öppna sin webbshop, de första leveranserna av kläderna; en merinoullstopp, en fleecetröja av återvunnen ull, en neck warmer och – deras heliga graal – ett par egendesignade vandringsbyxor hade levererats från fabriken och låg färdiga att skeppas ut till kunderna. Hur hann de det? Blir den självklara följdfrågan. Maria förklarar en mix av hårt arbete, användning av digitala lösningar och kompetens i bekantskapskretsen.

Inte alla outdoorbyxor gör utsvängda ben. Men det gör Astrid Wild, här i form av byxan Avant-Garde Outdoor Pants.

– Vi har använt oss mycket av olika digitala forum; frågat om allt ifrån vilka plagg folk saknar till vad varumärket borde heta. Det har varit toppen. Vår designer och mönsterkonstruktör är stora outdoorfans själva, det var ovärderligt att jobba med folk som faktiskt kan det här. Teamet bakom Asket har hjälpt oss med mycket om hur man ska tänka kring onlineförsäljning.

Astrid Wilds försäljning har gått bra men det är en bit kvar tills dess att Maria och Jemina kan leva på sin dröm till 100 procent. Just nu skissar man på fler produkter, förklarar Maria.

– Till nästa vår vill vi släppa smarta och snygga shorts. Och så skissar vi på en skaljacka. Vi måste bara hitta rätt tyg egentligen, säger Maria som själv beskriver essensen av ett Astrid Wild-plagg så här:   

– Vi vill att våra everyday outdoor essentials ska ha både top notch design, funktion och passform som krävs för att använda plaggen varje dag och i olika sammanhang. När jag hörde kommentaren från en kund att hon haft vår merinotopp både när hon åkt längdskidor – och under en kavaj på kontoret – då blev jag väldigt glad.

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842