Återanvändbara förpackningar reducerar virusspridning

Återanvändbara förpackningar reducerar virusspridning

Svenska Polygiene samarbetar med amerikanska Returnity för att lansera återanvändbara förpackningar med antivirusskydd.

Publicerad

Ulrika Björk, vd för svenska Polygiene.

Svenska Polygiene var en av de nominerade i Sportfacks Gear of the year, 2019, i kategorin årets innovation för sin crunch-teknologi – som minskar odörproblemen i funktionskläder med hjälp av naturliga partiklar.
I våras lanserade de konceptet ViralOff, ett antimikrobiellt lösningsmedel som reducerar eventuell virusförekomst i ett textilplagg med 99 procent på ett par timmar (gäller även för coronavirus). Nu går de vidare till förpackningar. Tillsammans med den amerikanska förpackningsspecialisten Returnity har de tagit fram en återanvändbar förpackning som är behandlad med ViralOff. Ordervärdet för de första två åren ligger på cirka 500 000 us-dollar.    
Returnity har som nisch att ta fram recyclade förpackningslösningar och vill minska plastanvändningen (som nu har blivit vanligare igen i och med coronapandemin).
– Det vi gör på Returnity är att bygga på dessa återanvändbara lösningar och tillhandahålla de bredare system som krävs för att företag ska kunna övergå till den cirkulära ekonomin. Genom att samarbeta med Polygiene kan vi nu skapa något som bättre möter konsumenternas behov i vår värld idag, säger Mike Newman, vd för Returnity Innovations, i ett pressmeddelande.
Polygienes vd Ulrika Björk fyller på:
– När vi träffade Returnity insåg vi att våra mål var i linje och att det fanns en möjlighet att arbeta tillsammans för att ytterligare förbättra deras återanvändbara lådor och väskor genom att behandla dem med ViralOff.
– Anti-virala behandlingar har varit en game changer när världen ska navigera i pandemin och vi tror att dessa behandlingar kommer att bli den nya standarden för återanvändbara ting i framtiden, menar Ulrika Björk.
Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och bland de inblandade finns till exempel Erik Penser Bank AB. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

47 kommentarer

Mboi: @LARSA Sportfack skulle behöva ett facelift och en vitamininjektion, speciellt online. (Habit och e-handel.se springer åttor runt dem) Att det händer något i det här kommentarsfältet är det enda som...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842