Bäst på Ispo: Bliz Nova

Bäst på Ispo: Bliz Nova

Det händer mycket med linser till goggles just nu, och det mesta handlar om att öka kontrasterna i flatljus. Svenska Bliz har tittat på ett par andra problem – optisk brytning och imskydd. Och de har kommit fram till något helt nytt.

Publicerad

För att minska risken att kall luft på utsidan av linsen ska skapa imma på insidan, använder tillverkarna en dubbellins. Det löser det problemet bra, men skapar ett annat, nämligen brytningsfel mellan de två linserna.

Så Bliz har tagit fram en helt ny imbehandling och laminerat två linser till en enkellins utan luftspalt emellan. Imbehandlingen sägs vara fyra gånger bättre än imskyddet på en dubbellins, och med en enkellins blir det inga optiska brytningsfel. Linstekniken kallas för Ultra Lense Science, och linsen är dessutom fotokromatisk. En ULS-lins sitter bland annat i den helt nya modellen Nova som utvecklats ihop med det svenska alpina landslaget.

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Future Eyewear Group
  • Telefon: 0303-24 33 30
  • Verksamhetsinfo: Future Eyewear Group är grossist av flera egna Svenska varumärken inom sol-, sport-, skid- och läsglasögon med landets mest heltäckande sortiment. Företaget har egen säljkår för att på bästa sätt serva våra kunder över hela landet. Direktleverans sker från eget lager i Kungälv strax norr om Göteborg.
On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

59 kommentarer

Mboi: @Micke jag famlar i mörkret tyvärr. Kanske tvättmaskinstillverkare tvingas bygga in microfiberuppsamlande filter längre fram, och vi lär oss stänga loopen effektivare även för blandfiber så som...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206