Ett bra år för Unicykel

För Göteborgbaserade Unicykel har det första året som dotterbolag till den danska cykelkoncernen HF Christiansen varit bra. Produktportföljen har vuxit kraftigt men företaget vill samtidigt hålla en familiär relation med sina återförsäljare.

Det har snart gått ett år sedan Unicykel och HF Christiansen slogs samman i Sverige till ett dotterbolag till den stora danska cykelkoncernen. I princip betydde det att Unicykel fick tillgång till HF Christiansens stora produktsortiment. I sortimentet ingår till exempel över 400 olika cykelmodeller. Vid sammanslagningen var ändå grundtanken att Unicykel till en början skulle jobba på ungefär som tidigare och att företaget så småningom skulle ta in allt fler produkter. Men så blev det inte riktigt.

– Jag är rastlös till min natur och när jag upptäckte vilka spännande produkter som fanns hos HF så ville jag ju att vi på Unicykel också skulle ha en del av de varumärkena. Vi har ett enormt smörgårdsbord att plocka från. Danskarna har dessutom varit väldigt, väldigt lyhörda för skillnaderna mellan den danska och svenska marknaden och det har funkat fantastiskt bra, konstaterar Tommy Lager, vd för Unicykel.

Trots den geografiska närheten mellan länderna finns flera skillnader på cykelmarknaderna. Bland annat finns det fortfarande i Danmark flera varumärken som har små andelar av den stora cykelmarknaden i vårt grannland. I Sverige däremot finns det bara ett fåtal varumärken som istället har väldigt stora andelar av marknaden. En annan skillnad är hur relationen mellan leverantörerna och cykelhandlarna ser ut.

– Det finns inte någon liknande införsäljning i Danmark som den vi har här i Sverige där 40-50 procent av inköpen görs redan på hösten. I Danmark gör man bara en mindre förorder och sedan fyller butiken på efter hand. Det är klart att danskarna tycker att det vore bra om de hade det på samma sätt hos dem. Samtidigt ser jag att vi i Sverige faktiskt är lite på väg åt det danska hållet, förklarar Tommy.