Under Armour storsatsar på elektronik

Under Armour storsatsar på elektronik

Under Armour har investerat över sex miljarder kronor i digitala bolag och nu kommer de första produkterna som använder digital teknik för att mäta träningen.

Publicerad

Nike och Adidas ligger långt fram med appar och sensorer för att mäta träningar men nu satsar Under Armour för att komma ikapp. De två senaste åren har de köpt de digitala bolagen Map My Fitness, My Fitness Pal och Endomondo för drygt sex miljarder kronor och nu kommer produkterna som drar nytta av den tekniken.

Först ut är löparskorna Speedform Gemini 2 Record Equiped som inte bara har sensorer för att mäta rörelser, de fixar även att lagra datan och senare föra över den trådlöst till en mobil eller dator. Det gör att mobilen inte längre behövs under löparrundan. De släpper även trådlösa hörlurar i samarbete med JBL.

Självklart är de med även på appsidan där deras UA Record App kopplar upp sig mot aktivitetsarmband, pulsband och även en våg som mäter kroppsfett. Under Armour ser sin digitala satsning som en av de viktigaste inför framtiden. 

Nästa storsatsning är fotboll som de drar igång i höst när Premier League startar efter sommaruppehållet. Fotbollssatsningen når Sverige på allvar om ett år.

 

Ett aktivitetsarmband, en våg och ett pulsband kopplas ihop med appen UA Record för att mäta och analysera träningen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Polyver spelar högt – satsar allt på nya stövelmodellen

1 kommentar

Theo: Närproducerat är som ljuv musik ☺️

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206