Crowdsourcing har kallats ett av de mest intressanta sätten för företag att i framtiden interagera med slutkonsumenter. Rätt använt kan crowdsourcing lyfta både försäljning och varumärke, menar expertisen.
När skivor säljer rekordlite gäller det att hitta nya sätt att nå ut. Skapa buzz. Den 26 februari i år lanserade världsartisten Avicii housemixen Avicii X You. Projektet blev unikt på flera sätt. Det var nämligen inte Avicii själv som gjorde låten. Den svenske DJ:en byggde ihop slingor, beats och basgångar som engagerade musikintresserade från hela världen levererat till Aviciis skivbolag Universal. Över 13 000 bidrag från 4 199 musikskapare i 140 länder landade i skivbolagets inbox. När jag åtta månader senare räknar ihop hur många gånger de olika remixarna, teaser- och specialfilmerna visats på Youtube blir summan drygt 9,5 miljoner. Skulle det finnas ett världsrekord inom crowdsourcing hade Aviicii haft det.

I januari 2013 lanserade Burton crowdsourcingprojektet ”The backyard project” där utomstående designers fick chansen att illustrera två olika brädor för lansering vintern 2013/14. När tävlingen stängt och användarna själva tillsammans med utvalda brädbutiker och två teamåkare, valt vinnardesignen hade snowboardpress över hela världen skrivit spaltmeter om projektet. För att krydda projektet ytterligare valde Burton att tillverka brädorna i en begränsad upplaga, inte sälja dem i webbutiker utan enbart i specialistbutiker under rubriken ”Support local snowboarding”.*

Vid sidan om Burtons projekt vimlar det inte av crowdsourcing inom sportbranschen. Kanske inte så konstigt. Den här typen av produktutveckling/marknadsföring som sorteras under rubriken ”open innovation” är något som håller på att slå igenom. Catharina van Delden, vd för tyska crowdsourcingexperterna Innosabi, och en av föreläsarna vid European Outdoor Summit, är övertygad om att crowdsourcing inom sport kommer att växa stort.
– Jag har hittills inte stött på så många crowdsourcing-projekt inom sportbranschen. Men min personliga reflektion är att det finns massor med innovativa företag och passionerade människor inom sportbranschen. Och just innovation och passion är de viktigaste ingredienserna för ett lyckat crowdsourcing-projekt, säger Catharina som när jag berättar om svenska Extrems senaste crowdsourcing-projekt där friåkningsskidan Opinion** togs fram blir eld och lågor.
Just att låta skidåkare via ett webbforum diskutera, designa, skapa buzz kring en produkt och slutligen få se den producerad efter de egna önskemålen är vad crowdsourcing handlar om, menar hon. Att både företaget och slutkonsumenten känner tillfredsställelse.
– Det är ett underbart exempel på när ett mindre företag på ett flexibelt sätt interagerar med sina användare. Genom samarbeten med kreativa människor utanför företaget blir företaget även mer transparent, vilket uppskattas i allt högre grad av konsumenterna.
För lyckad crowdsourcing har Catharina ett par handfasta tips:

– Börja med att ställa er frågan på företaget ”Varför gör vi en crowdsourcing?”. Fråga er sedan ”Hur fungerar de som vi vänder oss till?”. Era kunder tänker nämligen annorlunda än ni som företag. Konsumenterna vill delta i projektet eftersom de vill lösa ett problem, inte tjäna pengar i första hand. Sätt sedan upp en seriös tidsplan för projektet och viktigast av allt: se till att verkligen nå ut till konsumenterna.
Catharina poängterar att det finns fallgropar om företag släpper för mycket på kontrollen. Som när tillverkarna av läskedrycken Mountain Dew sommaren 2012 bad konsumenter om hjälp att namnge en ny, grön läsk, gick allt fel. Användare på sajten lanserade namnet ”Hitler did nothing wrong” och oseriösa deltagare röstade på förslaget som till slut seglade upp i topp på sajtens ranking. Catharinas tips för att undvika Mountain Dews misstag är enkelt.
– Låt ingen röstning ske offentligt.
* I början av oktober i år fortsatte Burton ”The backyard project”. Till kommande vinter har projektet vuxit till tre brädmodeller vilka lanseras vintern 2014/15.
** Läs mer om Extrem Opinion på sidan nio i detta nummer.