Som vanligt när hösten startar skickade Sportfack ut sina listigt förklädda secret shoppers. Är butikspersonalen på tårna, hur är bemötandet i butiken och hur bra är produktkunskaperna?
Inför ett av årets roligaste men samtidigt svåraste reporteruppdrag behövde Sportfacks redaktion en förstärkning. Secret shoppers kräver nämligen mer än kunskaper om varumärken, butiker och kundbemötande.
Chefredaktör Willners tog därför telefonen och bokade upp Ken Rings lillebror Ben Ping, Sergeltorps sämste Elvis-imitatör och finskskotske Erhuu ”Supermac” Puukkadd. För det sista Sportfack vill när vi testar svenska sportbutiker är att bli avslöjade. Vi fann fina butiker, fantastisk service och några punkter som butikerna behöver jobba på.


Inte svårt få hjälp med hårt
Stadium på Hamngatan i Stockholm har koll på det mesta. Det tar dock tid att få hjälp som kund.
Och ett större utbud på hårt skulle både kund och butik tjäna på.
Försöker sätta en av Stadiums frontbutiker på prov direkt. Klockan 10.06,41 äntrar jag Stadium Hamngatan mitt i Stockholms citys shoppingmecka. Är de på tårna så här tidigt? tänker jag. ”Hej, hej” får jag från en leende expedit som kommer runt en pelare med ett ställ med kläder. Tåläge, check!
Hamngatans butik är en personlig favorit när det gäller Stadium. De brukar ha mycket hårt som motvikt mot all konfektion, bra utbud till barn och är en snygg butik rent formmässigt med rulltrappa i mitten. Jag får köpsug. Dessutom gillar jag funktionen att kunna gå igenom två plan och sen komma ut under Hamngatan mitt i ett butikskluster.
På nedre plan finns det jag är ute efter: handbollsskor. I höst ska jag väcka mina målvaktsreflexer till liv och börja spela i ett veteranlag. Det tar lite tid att få kontakt med en säljare. Jag vankar som en spänd tränare med 15 sekunder kvar av andra halvlek i en cup-final medan två säljare pratar med varandra och hänger kläder. Förstår om det är mycket på förmiddagen men att se kunderna är ovärderligt. Till slut, när jag hämtat två olika skor, provat dem och gått runt ett tag, stannar jag en av dem och frågar om skohjälp. Då går det snabbt. Killen är, berättar han ”precis tillbaka från semestern”, men av det märks inget. Han beskriver skillnaderna och likheterna mellan mina inomhusskor från Puma och Asics. Han förklarar att den dyrare Asics-skon har mer dämpning och även gelé men att Puma-skon å andra sidan har en betydligt mer uppbyggd hälkappa som håller foten på plats bättre.
När jag vill pröva lite fler modeller tar han ner två par Adidas-skor. De har väldigt olika uppbyggnad och säljaren beskriver skillnaderna bra. Den ena är gjord i lättviksmaterial och den andra, Adidas Stabil-modell, har en yttersula som baktill och på sidorna är förlängd för att ge bättre golvgrepp. Jag försöker kolla om de inte har Nike-skor för handboll men där har han koll. Nej, de gör inte sådana, får jag till svar, vilket är korrekt.
Stadiums utbud av skor för inomhussport är bra och här finns något för alla. Sju, åtta modeller som fungerar för handboll är bra. Saknar dock specialistmärken, som Kempa. Det är alltid bra när butiker kryddar med märken dedikerade en sport.
Och tyvärr är skorna ensamma. Det finns inte så mycket som en nippel att pumpa bollar med här. Handbollarna, som skulle kunna ha legat snyggt och smart på raden mellan skohyllorna är som bortblåsta. Säljaren tycker också det är trist och förklarar att inte ens Stadium på Sergelgatan har bollar. Allt finns i webbshopen. Det är synd och dumt, i Stockholms finns massor med handbollsspelare och flera klubbar som slåss om SM-guld titt som tätt. Här har Stadium merförsäljningsläge.

Magnus på Stadium
Det är strax före lunch när jag kommer in i Stadiums butik på Hamngatan i Stockholm på jakt efter en innebandyklubba.
Med tanke på att butiken snarare satsar på bredd än djup måste ett modellutbud på fem stycken klubbor för seniorer räknas som bra. Jag tar upp en klubba på måfå, väger den i handen och börjar lattja lite med en boll. Omkring tio meter därifrån står en upptagen säljare och min lilla uppvisning verkar göra avtryck för så fort han är klar kommer han fram.
Istället för att inleda med standardfrasen ”Vill du ha hjälp?” startar han med ”Dags att spela innebandy igen?”. En perfekt öppningsfras eftersom dialogen får en naturlig början. Sedan börjar han ställa frågor om vilka behov jag har och jag förstår snabbt att jag har att göra med en kunnig säljare. Han förklarar teknologier, saker man bör tänka på gällande längd och flex och snart har han plockat fram tre olika klubbor i tre olika prislägen och som kund känner jag mig nöjd. Hade det hela varit på riktigt hade jag helt klart köpt en klubba där.

Christer på Stadium
När jag promenerar in i Stadiumbutiken tidig förmiddag möts jag av Casalls monter för lanseringen av deras nya fitnesskollektion. Damen som jobbar där är på hugget, kommer fram till mig och ger mig en trevlig och upplysande presentation av produkterna och konceptet.
När jag åker en trappa ner i själva butiken är det mycket folk på plats, både kunder och personal. Jag får vandra långt in i butiken innan någon hälsar på mig eller frågar vad jag letar efter. Indoorskor är produkten jag vill köpa och expediten pekar ut riktningen mot skohyllan. Där står två expediter och småpratar med varandra men den ena tar an mina önskemål efter att jag först tilltalat honom.
Killen kan produkterna men kommer med lite svepande argument om produkterna av typen ”Vi har sålt mycket av den här modellen” när jag frågar om skons kvaliteter. När jag visar min tveksamhet att köpa skorna, låter han mig gå alldeles för lätt utan att försöka sälja skoparet jag testat och visat intresse för. Godkänt men inte mer.


Bland läder och kunnande
Med över 300 modeller av handskar att tillgå kan det vara svårt att välja rätt. Som tur är har Hestras konceptbutik kunniga säljare som guidar kunderna rätt.
Hestras konceptbutik i centrala Stockholm är en fröjd för alla som någon gång frusit om händerna. I en ljus och fräsch lokal med stora fönster ut mot Mäster Samuelsgatan finns över 300 handskmodeller, många av dem snyggt upphängda på specialgjorda hyllor. Trots att det är en riktigt bra augustidag med blå himmel och en temperatur på väl över 20 grader, så blir jag sugen på skidåkning när jag ser alla handskmodeller hänga där på väggen.
Men jag börjar faktiskt med att se mig runt i en annan del av butiken. Butikens enda säljare är nämligen upptagen (men tittar upp och hälsar trevligt) och därför passar jag på att titta på utbudet av promenadhandskar. I den avdelningen finns även lite fotografier som verkar visa upp delar av Hestras historia samt en liten utställning av hur handskmakeri går till. Det, tillsammans med det otroligt stora utbudet av handskar för alla möjliga typer av aktiviteter, skapar en trovärdighet som knappast går att köpa för pengar.
Medan jag står där och tittar på ett fotografi av Sveriges två senaste godkända handskmakare (de heter Anton och Niklas Magnusson, ingår i ägarfamiljen och utgör halva skaran av godkända handskmakare i Sverige), så dyker en ny säljare upp från ett inre rum och frågar om jag vill ha hjälp. Jag förklarar att jag brukar frysa när jag åker skidor och sedan tågar vi iväg för att ta del av det kunnande som Hestra har samlat på sig sedan företaget startade för snart 80 år sedan i Småland.
Snabbt har säljaren presenterat flera olika alternativ för mig. Han berättar för mig om lagerprincipen och om vilka fördelar och nackdelar de olika innerhandskarna har. När jag ber att få testa en annan storlek drar han ut en fiffig låda som gömmer sig bakom den plats där skyltexemplaret av handsken hänger. Vips så finns där en hel uppsjö av storlekar att välja bland. Det visar sig att liknande lådor döljer sig bakom alla ”skylthandskar”. Snyggt och utrymmessparande.
Sedan får jag en lektion om det yttre materialet och lär mig varför ovansidan är tillverkad av koläder och varför insidan är tillverkad av getskinn. Jag testar flera olika modeller och känner aldrig att säljaren blir irriterad eller stressad trots att jag tar väldigt god tid på mig. Istället fortsätter han upplysa mig om för- och nackdelar med de olika modellerna. Han passar dessutom på att berätta att jag kan komma in följande lördag och måttbeställa promenadhandskar direkt av Hestras nyutexaminerade handskmakare, och i samma veva passar han på att berätta en del om hur själva handskproduktionen går till och var produktionen är förlagd. Kort sagt ger han mig en ordentlig lektion om Hestras produkter och om varumärket Hestra och ger därmed det där lilla extra som jag tycker att en konceptbutik ska ge. Köp? Absolut

Christer på Hestras konceptbutik
Det är helt tomt i butiken när jag stegar in. Produkterna är väl synliga och affären är ljus och luftig. Jag möts av en glad och vänlig expedit som hälsar och kommer och möter mig. Jag letar efter cykelhandskar. Hon visar först hyllan med cykelhandskarna. Därefter börjar hon fråga mig detaljerat vilken typ av handskar jag letar efter och hur jag ska använda dem.
Först visar hon handskar för höstbruk. Hon kan produkterna väl, visar både sömmar och insida av handskarna och berättar om materialet. Hon låter mig också prova på flera modeller och handskar i olika storlekar för att hitta rätt. Hon springer ner till lagret tre gånger för att hämta olika alternativ och lägger verkligen ner tid och engagemang på mig. Samtidigt är hon genuint glad och trevlig. Hon visar också självmant andra handskmodeller i butiken som hon tycker kan användas under till exempel vintercykling utan att jag frågar.
Enda lilla minuset kommer för att hon släpper mig lite väl lätt istället för att försöka få till ett avslut. Trevligt och professionellt.

Mattias på Hestras konceptbutik
Det är bara jag och tre hundra olika handskar i Hestras konceptbutik när jag kliver över tröskeln. Den ensamma, kvinnliga expediten hejar och frågar direkt vad jag letar efter. Vi ställer oss framför utbudet av cykelhandskar och jag testar henne direkt. ”Vilken storlek borde jag testa?”, säger jag och håller upp högerhanden. ”Storlek nio”, säger hon direkt och vi börjar gå igenom utbudet.
Hestra är verkligen handskmakare i ordets rätta bemärkelse. Ett 15-tal modeller, för all typ av cykling, utan fingrar och med samt ett par juniormodeller. Högsta utbudsklass.
Säljarens kompetens är det inget fel på. Jag spelar frågande varför en modell som har förböjda fingrar och får förklarat att det gjorts för att greppet runt handtaget ska bli bättre och skönare. Expediten har bra koll på de olika materialens funktion, vilka handskar som är svalare än andra och varför ett par är maskintvättbara. Enda minuset är att jag glöms bort några minuter när en annan kund dyker in efter ett tag.


Besök hos vass springdoktor
Löplabbet på Kungsgatan skulle kunna få vem som helst att vilja börja löpträna. Utbud, interiör och framför allt en personalstyrka av yppersta elit imponerar stort på Sportfacks shoppingagenter.
Det är två kunder i butiken på Kungsgatan i Stockholm när jag öppnar dörren. Den ena betjänas av en ung kvinnlig expedit, den andra väntar på sin tur. Han får hjälp rätt snabbt av en expedit som dyker upp. Tjejen som betjänar den andra kunden uppmärksammar mig ändå med sin blick och hälsar på mig där jag står och väntar. Hon säger att hon strax ska komma och hjälpa mig. Trevligt. Jag går omkring i den ljusa butiken med produkterna placerade på ett tilltalande sätt på väggarna och på hyllor runt om i butiken.
När tjejen blivit klar med sin kund kommer hon leende till mig och frågar: ”Hur kan jag hjälpa dig?”. Jag förklarar att jag inte joggat på länge på grund av en fotskada och att jag skulle vilja börja prova på löpningen igen. Hon säger att hon först ska undersöka mina fötter med hjälp av spegellådan. Hon är vänlig och ger ett mycket lugnt och gediget intryck. Hon granskar mina fötter och fotvalv ordentligt och räds inte att ta i fötterna och korrigera min ställning vid behov. Känns som att vara hos doktorn – tryggt och professionellt.
Efter det vill hon undersöka mitt löpsteg på löpbandet och ger mig ett par lätta, neutrala löparskor. Hon ber mig springa och förklarar samtidigt vad som händer och vad hon ser i kameran. Hon är lättsam och rolig men tappar aldrig fokus på själva jobbet. Hon är också personlig och berättar om sin egen löpning och sina egna skoval. Som orienterare har hon nämligen specifika krav och önskemål på sina löpaskor. Efter att jag är klar på löpbandet tittar vi tillsammans på filmen och hon pekar på bilden och förklarar hur mitt löpsteg ser ut.
Först nu föreslår hon skomodeller till mig som hon anser att passar min fot och mitt sätt att springa. Hon hämtar tre modeller av tre olika varumärken och jag får prova samtliga och berätta hur de känns på foten. När jag kommenterar skornas utseende upplyser hon mig vänligt men bestämt att det är skons passform som är det centrala, utseendet får komma i andra hand. När jag valt den sko som känns bäst är det dags för löpbandet igen. Åter förklarar hon vad hon ser och efteråt tittar vi igen tillsammans på filmen. Under hela säljprocessen har hon också koll på andra kunder som kommer in i butiken och hon hinner hälsa dem välkomna utan att tappa fokus på mig. Trevligt, effektivt och professionellt.
Hon för diskussionen och leder den mot ett köp. ”Du kommer att flyga fram ikväll när du springer din första runda med de här skorna” säger hon. Hon försöker inte tvinga skorna på mig, bara sälja dem på ett övertygande sätt. Hon kan produkterna och förklarar finesser i skorna. Även när jag säger att jag måste fundera på saken är hon trevlig och upplyser mig om att skorna finns här om jag ångrar mig och vill köpa dem. En genomtrevlig upplevelse och ett professionellt och kunnigt säljarbete. Med beröm godkänt.

Mattias på Löplabbet Kungsgatan
Hos Löplabbet är jag inte ensam trots att klockan visar lite knepiga försäljningstiden 10.40 en tisdagsförmiddag. Innanför dörren vimlar massor med kunder, ortopedtekniker och stiligt klädda säljare med honnörsordet ”Lyhörd” tryckt på ryggen.
Butiken är verkligen snyggt och välkomnande inredd. Efter tio minuter kommer en säljare och ska hjälpa mig hitta rätt trailskor till lerbonanzan Tjurruset. ”Har du funderat själv kring skoval”, är hans första fråga vilket matchar tröjtrycket. Min idé med en Salomonsko får sällskap av hans, en betydligt lägre X-talong 212 från Inov-8. Säljaren förklarar att de är bra bägge två men att Inov-8 vinner för att den har en lägre våtvikt.
Tjurruset innebär intensivt badande med skor och att ha utrustning som inte suger vatten är en fördel. Han springer själv liknande lopp med skon och ger mig flera handfasta tips som inbegriper både silvertejp och skovård. Jag förstår trängseln i butiken. Proffsig butik.

Magnus på Löplabbet Kungsgatan
Ibland kan Secret Shoppers få mig att känna mig riktigt taskig. Som den här gången på Löplabbet. Klockan är kring lunch och det är fullt ös i butiken. Jag tar en kölapp och fördriver tiden genom att titta på de andra kunderna. Jag slås av hur mycket uppmärksamhet de får av säljarna och hur nöjda de ser ut. Flera leenden syns under min studie.
Efter en stund är det min tur och den kvinnliga säljaren är klockren. Hon ställer frågor om behov, föser upp mig på en spegellåda, låter mig testspringa på löpband och plockar sedan fram tre par skor som hon tror ska passa mig. Under tiden som hon tar upp skorna ur lådan berättar hon varför hon valt just de här skorna och kände jag mig inte trygg tidigare så gör jag det definitivt nu.
När jag sedan testar skorna och går runt lite i butiken passar hon på att berätta om fördelarna med bra löparkonfektion. Även på det här området är hon väldigt kunnig och hade jag varit en riktig kund hade jag köpt både skor och kläder av den här säljaren.


Mycket kvar att jobba med
Decathlons första butik i Sverige är rejäl, har lågt pris och ett stort utbud. Dessvärre för kunderna, och i förlängningen för företaget, finns mycket övrigt att önska vad gäller servicen.
Gänget på Decathlon, i ganska bortglömda handelsplatsen Ulvsunda industriområde, har mycket att kämpa med. Både sådant de kan påverka och sådant som är svårare att göra någonting åt. Eftersom jag besökt och handlat på Decathlon i både Peking och spanska A Coruña vet jag hur Decathlon kan se ut. När de utländska butikerna har rymd, ljus, tydlig skyltning, välfyllda hyllor och en ordentlig kassalinje blir det i Ulvsunda lite av ett antiklimax.
Entrén är ändå stor och ljus och det finns bra erbjudanden som är snyggt skyltade på väg in i butiken. Där blir det ändå galet. Istället för plats smalnar allt av och kunderna på väg in tvingas ihop med de som handlat klart. Takhöjden är inte heller kul. Jag möts av flera säljare men inga ”hej” eller ens blickar som ser mig. Personalen är yngre, mellan tjugo och trettio och absolut på gott humör. Istället för att ägna sig åt kunderna, snackar de med varandra, eller för den delen skriker frågor mellan avdelningarna. Någon har hittat en tennisboll som det studsas runt med.
Det är lite ”Hej, hej Conny Ray” och fritidsgård. Jag har själv jobbat på både fritids och ungdomsgård och ungdomars driv är bland det häftigaste som finns. Men nu är jag kund och vill ha service. Längre in i lokalen blir det lite bättre. När jag kommit ned till Decathlons andra del blir lokalen större, ljusare och högre i tak. Jag går på jakt efter en pendlarcykel. Decathlon satsar hårt på segmentet. Avdelningen, som säkert mäter 200 kvadrat, är givetvis mest fylld av det egna varumärket B´twin. Här gör inga andra cykelmärken sig besvär. Samtidigt har B´twin det mesta. Barn och junior, BMX, standardcyklar och mountainbikes i alla former. På tillbehörssidan finns Abus, Vittoria, Michelin, Sigma och andra kvalitetsvarumärken. Det som saknas är ordning. Och en säljare. Cyklarna ser ju bra ut, har helt ok komponenter, tillbehören är bra och allt är billigt.
Jag tog aldrig chansen som skådis i skolan. Nu tar jag en hardtail 29-tummare med lyse och ringklocka för drygt fyratusen, svänger runt ett hörn och bromsar vid en säljare. ”Den här ska jag köra till jobbet på, det är väl bra?” Nja, säger den försynte killen med en personalklädsel som gud glömde. ”Den är ok om du har skogsstig dit.” Han förklarar bra framgaffelns låsning, att den går att ställa beroende på underlag och att 29-tums hjul tar hand om stökiga stenar bättre än mindre hjul.
Han missar dock att cykeln är för stor för mig och erbjuder aldrig en provtur. Trots lågt pris skulle jag aldrig handla hoj rakt av.
När Decathlon startat butik nummer två i Kungens Kurva med en bättre lämpad lokal, trimmat in personalen och bytt ut de hopplösa personalkläderna, blir de en spelare att räkna med i Sverige. För trots mitt gnäll är det här den enda butiken jag gör av med pengar i. Det är ju billigt

Magnus på Decathlon Bromma
Det är ett betydligt lugnare tempo i Decathlons butik jämfört med tempot i de butiker jag har besökt inne i stan. Här är jag ute efter vandrarkängor och möjligen lite kläder om säljaren skulle föreslå det.
Efter ungefär tio minuter i ensam majestät på vandrarsko-avdelningen så ger jag mig ut för att leta efter en säljare. Hittar en i gången intill och han lovar att skicka efter ansvarig säljare. När denne väl kommer börjar han dock hjälpa en äldre herre istället för mig och jag lämnas att läsa på de utförliga och väldigt bra produktskyltar som finns uppsatta vid varje sko. Jag hinner dock inte läsa särskilt länge för ganska snart dyker säljaren upp.
Det visar sig att han är kunnig, trevlig och väl påläst om hela utbudet. Det finns fem kängor som passar mina behov och säljaren ställer frågor och presenterar för- och nackdelar bland alternativen. Men sedan går han plötsligt, utan att se till att affären ros i hamn. Kanske räknade han med att den låga prisbilden skulle sköta den biten åt honom.

Christer på Decathlon Bromma
Det är lugnt och stilla i butiken när jag promenerar in. Förutom jag, finns bara en annan kund här och en försäljare. Han står vid en av hyllorna koncentrerad på sin mobiltelefon. Jag vandrar två gånger förbi honom utan att han lägger märke till mig. Den andra kunden går också omkring och tittar och lyfter på produkterna utan att få någon uppmärksamhet av expediten.
Jag ställer mig vid sovsäckarna, tittar, känner på produkterna men expediten tar ändå ingen notis om min närvaro. Först när jag går fram till honom och frågar om det finns sovsäckar som klarar temperaturer under nollgrader lägger han undan mobilen och tar sig an mig. Snabbt konstaterar han att de för tillfället inte har några sådana sovsäckar i butiken. Jag frågar då om ryggsäckar och han pekar bort mot ett par hyllor och frågar mig om jag redan tittat där. När jag svarar nekande följer han mig till ryggsäckarna. Han pekar och tittar på dem tillsammans med mig men lyfter inte en enda ryggsäck från hyllan för att visa. Det här var ingen upplyftande upplevelse.
Relaterat företag i Sportregistret
HESTRA
HESTRA är ett svenskt familjeföretag, grundat i Småländska Hestra 1936, som designar, tillverkar och säljer kvalitativa handskar. Varumärket erbjuder ett brett sortiment av olika material, allt från klassiska skinnhandskar till mockahandskar och svinskinnshandskar. HESTRA utvecklar alltid handskar med största fokus på kvalitet och dig som användare; den professionella utövaren, vardagsmotionären, den modemedvetna kunden och dig där emellan.