Mammut Sports AG har de senaste 18 åren letts av Rolf Schmid. Under samma period har företaget ökat sin omsättning från 180 miljoner kronor till 1,8 miljarder per år. Sportfack fick som enda svenska tidning möjlighet att ställa en av outdoorbranschens legendarer mot (bergs)väggen.
Rolf Schmid är en legendar inom outdoorvärlden. Att på 18 år ta Mammut Sports AG från en omsättning på 180 miljoner kronor till att idag göra 1,8 miljarder per år kräver en näsa för bra affärer. Uppköpen och inkorporerandet av tunga varumärken som Ajungilak, Raichle och Toko har gett klirr i kassan och tillgång till både teknologier och nya marknader för Mammut.
För att orka med att arbeta hårt krävs en god fysik. Och det är verkligen en pigg 54-åring Sportfack träffar för en halvtimmes intervju på en skakig bergbana. Timmarna innan har Rolf Schmid tillbringat fastlåst i två stålvajrar när Tysklands högsta topp Zugspitze, 2962 meter över havet, bestigits med en via ferrata-led. Rolf Schmid är uppväxt i Danmark, Argentina och i Italien och upplevde på nära håll militärjuntans skräckvälde i Buenos Aires. Han talar sex språk men inte svenska. Ännu.
Vilka är Mammuts planer för den svenska marknaden? Det har många gånger gått trögt för er att slå er in i Sverige. Vad beror det på tror du?
– Ja vi har tidigare haft problem att etablera oss på den svenska marknaden. Det finns egentligen ingen anledning till att Mammut inte skulle fungera och sälja bra i Sverige. Tidigare har nog våra produkter inte fungerat så bra för den svenska konsumenten. Nu gör vi fler produkter som borde fungera i hela Skandinavien: Som konfektion för lite tuffare förhållanden, trelagers Gore-texjackor till exempel. Det kan vara små detaljer men ibland är det just de små sakerna som avgör.
Vad gäller vår distribution ser det bra ut. Vi har sjösatt ett nytt kontor och ett showroom. Vi skulle också gärna ha ytterligare en säljare i Sverige.
Nyckeln nu är att hitta partners som Naturkompaniet och liknande – fristående butiker och kedjor med hög kompetens och ett bra sortiment.
Om vi blickar framåt, hur ska ett företag bli framgångsrikt inom outdoor om 5 år?
– Det är viktigt att du har produkter med hög innovation. Du måste också vara en ganska stor spelare, topp tio, inom ditt segment för att vara framgångsrik. Annars blir det väldigt svårt att fortsätta vara framgångsrikt eftersom konkurrensen i framtiden blir ännu hårdare. Viktigt blir också att ta socialt ansvar som företag. Mammut blev det första outdoorföretaget att bli certifierade enligt Fair Ware Foundations modell. Samtidigt vill vi hellre prata lite och göra mer. Ser vi på volym är 80 procent av våra plagg idag Bluesign-certifierade.
Hur tänker ni som företag på egen försäljning via webben och egna butiker?
– Vi avvaktar med att lansera egna webbshoplösningar eftersom våra återförsäljare inte tycker om det. Samtidigt spelar kanske den lilla delen som utgörs av försäljning via webben inte så stor roll i den totala försäljningen för återförsäljarna. När det gäller webbförsäljning handlar det om att agera med respekt mot återförsäljarna och att inte vara för prisaggressiv. Webbshopar för en leverantör kan innebära ett bra komplement av produkter som inte säljs i butiker.
När det gäller produktutveckling, vilka nya produkter och segment kan vi vänta oss från Mammut i framtiden?
– Vi lanserade produkter för trail running i somras. Det gav oss en ny kundgrupp. Här vänder vi oss inte till alpinisterna, de traditionella Mammutkunderna, utan snarare till de som söker lättare produkter. Att satsa på trail running har varit bra för oss eftersom dagens kunder håller på med fler aktiviteter och har inte enbart fokus på en sport.
Vår strategi när det gäller nya segment är att köpa teknologier och inte varumärken. Vi vill bygga varumärket Mammut globalt. Därför köpte vi världens bästa sovsäckstillverkare i Ajungilak. Det samma gjorde vi när vi köpte Raichle. Då fick vi 100 års erfarenheter av skotillverkning. Du kan likna det vid att alla datorer har Intel-processorer på insidan. Fortfarande har vi varken strumpor eller tält. Det är intressanta segment för oss.
Svenska Hilleberg gör fina tält.
– Ja, absolut (skratt), det gör de verkligen. Det är ett fint företag också.
Kök har ni inte heller.
– Nej, men det är för tekniskt och innefattar för många produkter. Det är inte intressant för oss. Våra kunder äter inte heller på det sättet.
Fakta Mammut
Grundat: 1862.
Antal anställda: 550 personer.
Vd: Rolf Schmid.
Huvudkontor: Seon, Schweiz.
Export: Till 40 länder.
Omsättning: 1,8 miljarder kronor.
Relaterat företag i Sportregistret
- Mammut
Mammut Sports Group Sverige Filial ansvarar för försäljningen av Mammut i Sverige, Finland och Danmark. Vår säljorganisation med kontor finns i Solna, Stockholm. Även Finland och Danmark går under Sverige kontoret. Administration och marknadsföring sitter i Norge. Mammut har sitt huvudkontor i Seon, Schweiz. Mammut grundades för över 150-år sedan, 1862.