Hos Noréns Cykel & Fritid säljs nästan alla cyklar till rätt pris. Med hjälp av en verkstad som går för högvarv, personligt engagemang för alla kunder och ett noga utvalt sortiment håller butiken de röda prislapparna borta.
Även om det är prydligt och välordnat så får man nästan se sig för när man går runt i Olofs och Johannas butik i Höganäs. Överallt står eller hänger det nämligen cyklar och cykeltillbehör. Till och med från taket hänger det en och annan cykel.
Så det är trångt och lukten av gummi är påtaglig. På golvet i verkstaden som ligger precis bakom kassan, och har en viss överblick av butiken vilket är praktiskt om Olof skulle råka jobba själv, finns det en och annan oljefläck.
– Men det är det som är charmen. Att det inte är sterilt utan en riktig cykelbutik, säger Johanna.
– Ja, vi vill ha mycket prylar. Det är den stilen det ska vara, säger Olof.
De har drivit butiken i 19 år tillsammans så de borde veta hur de vill ha det. Fast i början, då visste de praktiskt taget ingenting. Att de hamnade i cykelbranschen var mer en följd av tillfälligheter än någonting annat.
– Jag är dansk på pappret, från Köpenhamn, men mina föräldrar har alltid haft ett sommarhus här i Höganäs och när jag träffade Johanna ville jag ju hit permanent, berättar Olof.
Problemet var bara att han inte hade något jobb i Höganäs. Men hans föräldrar kände dåvarande vd:n på Monark Crescent AB och den mannen föreslog att Olof skulle starta en cykelbutik. Det fanns tydligen en bra marknad i Höganäs och inte någon större konkurrens.
Så 23 år gammal blev Olof cykelhandlare. Trots att han egentligen var rörmokare och plåtslagare, och trots att han inte kunde någonting om cyklar. Johanna skulle hjälpa till i butiken när hon inte var på sitt riktiga jobb. De fick lära sig allt från grunden. Olof riktade in sig på själva mekandet, Johanna tog på sig pappersarbetet. Kunderna skulle de ta hand om tillsammans.
För att lära sig cyklar började Olof cykla MTB. Han följde även med Monark Crescents säljare till andra butiker för att se och lära av andra cykelhandlare.
– Det var tufft i början och det var många sena kvällar då jag fick ringa till Monark Crescent för att få råd om reparationer. Men alla var otroligt hjälpsamma, på alla områden. Jag diskuterade mycket med Ulf Hallström, en gammal herre som var ekonomichef. Han var grymt snäll och jag pratade väldigt mycket med honom i telefon, säger Olof.
– Ja, det där stödet var viktigt, säger Johanna. När det såg lite dystert ut fick vi lite längre kredittider men även att få förtroende från någon som kunde branschen, det kändes bra och gjorde att man orkade stå ut de där hundåren.
Det tog nästan två år innan verksamheten började rulla ordentligt. Enligt Johanna var det som att Höganäsborna behövde den tiden för att lära känna butiken. Först när Olof och Johanna så att säga bevisat att de var där för att stanna, började folk köpa cyklar av dem.
– Före det kom de bara in och tittade, de köpte ingenting, minns Johanna som jobbat deltid i butiken sedan elva år tillbaka.
– Men en dag bara släppte det. Jag hade en skylt utanför där det stod att det var 500 kronors rabatt på alla cyklar och det var som att det vände från den ena dagen till den andra. Helt plötsligt började vi sälja massor av cyklar, säger Olof.
Sedan dess har de inte släppt taget om kunderna i Höganäs. Butiken ligger mitt i centrum mittemot mataffären Lidl och lokaler som snart kommer att inhysa Systembolaget och ett apotek. Butiksytan är ungefär 160 kvadratmeter inklusive verkstad och kontor. I minsta laget tycker bägge två men samtidigt vill de inte flytta.
– Egentligen skulle jag vilja ha en större butik så att jag kunde sätta upp en Tour de France-miljö för racercyklarna och en skogsmiljö för mountainbikarna; helt enkelt ha lite fler fack i butiken. Men jag är helt hundra på att om vi skulle flytta, så skulle någon annan etablera sig här och den risken vill vi inte ta, säger Olof.
Engagemanget och viljan att erbjuda kunderna en bra butiksupplevelse får komma till utlopp på andra vis istället. Dels genom vanlig kundservice men också genom ett noga utvalt sortiment inom standard, racer, MTB och barn. Idag jobbar Olof och Johanna framförallt med varumärken som Crescent, Monark, Trek, Bell, Spectra, Abus och Shimano. Efter 19 år med butik i staden vet de vilket sortiment som de vill erbjuda sina kunder.
Johanna tar en hjälm som exempel.
– Jag kände på en gång när jag packade upp den att jag inte kunde sälja den. Det kvittade att säljaren sa att det var en storsäljare på andra håll, jag kunde inte sälja den för jag tyckte inte att den satt bra på huvudet.
– Vi vill folks bästa och då måste vi kunna stå för produkterna, säger Olof. Känner man innerst inne att det inte blev riktigt bra, då känns det inget kul att ta betalt. Men när kunden märker att det blev bra och förstår att det blev bra tack vare våra råd, då är han villig att betala ett annat pris eller komma tillbaka igen. Vi har många kunder som kommer in efter ett köp och säger ”Fan, vad bra det blev!”.
– Ja, det är så vi vill ha det. Man vill träffa dem på gatan och höra dem säga ”Du, det var en bra hjälm du sålde till mig”.
Olof lägger mycket tid på att bläddra i kataloger inför inköpsmässorna på hösten och är bra på att pricka rätt när han väljer ut butikens sortiment. Det innebär att butiken sällan behöver rea ut sina cyklar.
– Vi tar in det som är lätt och snabbt att sälja och som passar de flesta kunderna. Efter alla år vet vi vad som funkar, säger Olof.
Att Olof och Johanna lyckats gå emot strömmen när det gäller röda lappar har flera orsaker. Dels handlar det givetvis om att butiken har byggt upp ett gott rykte i trakten och att folk är beredda att betala för den kunskap som Olof och Johanna sitter på när det gäller att plocka ut rätt produkt till kunden. Men det handlar även om eftermarknad.
Verkstadsdelen är ett stadigt ben i verksamheten och en kund som köper en cykel hos Noréns Cykel & Fritid kan räkna med att få hjälp vad som än händer med cykeln. Men har man inte köpt cykeln hos Olof och Johanna så kostar det.
– Det står inte skrivet någonstans men när vi säljer en cykel så säger vi alltid till kunden att när de har cyklat ett tag så ska de komma hit för en fri service, säger Johanna. Och sedan är det så att så fort cykeln visar sig här så får man hjälp.
Under högsäsong utför Olof cirka 20–25 cykelreparationer om dagen. Nyligen beställde han en hissanordning från Park Tools; att lyfta en racer är inga problem men en del andra cyklar sliter hårt på kroppen, så den ser han framemot. Hela grusplanen bakom butiken brukar vara full med cyklar som behöver ses över.
– Det är kedja, drev och punkor men helst inga helrenoveringar under högsäsong för det har jag inte tid med. Vi lever på kunder som cyklar varje dag. De är beroende av sina cyklar och därför ska cyklarna inte stå still länge, säger Olof.
Ett motto för renoveringarna är att kunden ska märka skillnad på hur cykeln känns före och efter. Den ska kännas lite smidigare, lite lättare. Några av de knepigaste reparationerna är att få bort ovälkomna ljud. En struntsak för vissa cyklister, mer än blodigt allvar för andra. Olof berättar om kunder som tillbringat en hel dag med honom inne på verkstaden och sett honom plocka ner cykeln del för del tills det störande ljudet är lokaliserat och helt borta.
– Jag blir tokig på sådant. Min egen cykel låter som en groda just nu men jag har ingen aning om vad det beror på och jag har ingen tid att fixa till det. Hade en liknande grej förra sommaren med en kunds cykel och till slut hittade jag felet, i gaffeln. Det var en ganska nöjd kund som gick härifrån med en tyst cykel.
Trots att Olofs mamma brukar hjälpa till i butiken ibland lägger Olof och Johanna ner många timmar på sin verksamhet varje vecka under många av årets månader. De har öppet måndag till lördag.
– Söndagen är rätt helig, säger Olof och ler. Jag har jobbat 7–21 i alldeles för många år, kroppen tar stryk. Men på det stora hela funkar det rätt bra.
– När man har sin egen firma, kan man se att det går åt rätt håll då orkar man trampa vidare. Men hade det pekat neråt så vete sören om man orkat fortsätta. Samtidigt är det det som är det roligaste med att ha den här butiken, att man jobbar för sig själv, säger Johanna.
Vintern är något av ett andningshål för paret. Under några veckor tar de semester men framförallt är det ett lägre tempo i butiken. Höganäs har visserligen många vintercyklister och de får all hjälp de behöver men kundflödet går inte att jämföra med det på sommaren. Det har funnits funderingar på olika vintersysslor och en vinter fyllde de halva butiken med skulpturer som en kompis skeppat hem från Indonesien. Olof skrattar åt minnet och säger att experimentet gick ungefär plusminusnoll men att det inte riktigt var deras grej, bland annat på grund av att de har dåligt med lagerutrymme när cykelleveranserna börjar trilla in. Det är också orsaken till att de inte tagit upp andra sportsegment, de har helt enkelt inte plats.
– Men vi köpte in en begagnad skridskoslip i vintras och det har fungerat bra så den kommer fram i november igen, säger Johanna.
Fram till dess är det fullt ös i butiken. Sommargästerna i Höganäs är bra kunder och cykelintresset både vad det gäller racer och MTB är stort i området. Men oavsett vilken typ av kund som kliver innanför dörrarna hos Noréns Cykel & Fritid så ska hon eller han få riktigt bra service.
– Vi har ett mål här och det är att oavsett om kunden ska köpa en treväxlad damcykel eller en ny racer så ska vi berätta om de olika detaljerna på cykeln så att kunden förstår vad hon/han köper. Det är viktigt. Det funkar inte att bara dra fram en cykel, sparka lite på den och säga ”Den här ska du ha!”. Vi ska vara lika fokuserade på en äldre dam som behöver ett högt styre som vi är på kunder som köper en dyr racer. De vill ha lika mycket hjälp och det ska vi ge dem, säger Olof.
Relaterat företag i Sportregistret
- Shimano Nordic AB
Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.