Fyra nya varumärken till Sverige

IOD, Inköpsdagar Outdoor, bjöd inte bara på bra väder och massor av produktnyheter. En handfull nya varumärken gjorde också officiell premiär på mässan.

Mercante är en norsk distributör med ett svenskt kontor i Hisingsbacka. Bolaget sköter distributionen av ett trettiotal varumärken. Många av varumärkena är mest intressanta för andra branscher men tre av varumärken har en framtid inom svensk sporthandel.

Fyra nya varumärken till Sverige
Geigerrigs vätskeblåsa är uppumpbar och ger alltid ett högt vattentryck för den aktive.

Tufte är sockor och annan konfektion framtagen i bland annat bambu. Namnet kommer från OS-guldmedaljören Olaf Tufte som börjat slå mynt av sin berömdhet.

Geiger Rig är ryggsäckar för högpulsaktiviteter med en speciell lösning av sitt vätskesystemet. Atleten pumpar luft i blåsan vilket gör att ett högt tryck kan hållas även om blåsan är halvfull och den som dricker behöver varken bita hårt eller länge i munstycket för att få vätska.

Fyra nya varumärken till Sverige
Nordic Grip är norsktillverkade dubbar för olika aktiviteter.

Nordic grip är ett norsktillverkat, avtagbart dubbsystem i olika storlekar och för olika aktiviteter, från walking till vinterlöpning.

I Sverige är det Johan Andersson som kommer göra säljarbetet med Tufte, Geigerrig och Nordic Grip. Sportringen kommer att sälja Nordic Grip i vinter och Johan för även diskussioner med Stadium. Det är full fart för Johan nu, säger han och man förstår att Sverige är ett stort land för en ensam säljare.

– Jo jag ligger på 8200 mil det senaste året, säger han leende.

Fyra nya varumärken till Sverige
Johan Andersson, säljare på Mercante.
Fyra nya varumärken till Sverige
Bikeray Sweden levererar Bikerays lampor till Sverige och finland.

På IOD ställde även enmansföretaget Bokrea Sweden ut. Företaget marknadsför och säljer högpresterande lampor (minst 1500 lumen) för cyklister, löpare och lampor som används av dykare och även kan monteras på ATV-fordon. Bikerays historia började när orienteraren Roger Ek började köpte egna Asien-tillverkade lampor till sitt nattlöpande. Roger fick beställningar från sina kompisar och insåg att det fanns en potential i att dra igång en verksamhet. Roger tog kontakt med Bikeray och plötsligt var han agent för Sverige och Finland. För att sälja mer har Roger lagt ned utvecklingstid på lamporna och deras tillbehör.

– Jag har förbättrat huvudställningen som används av löpare. Sedan har jag också sett till att batteripacket har batterierna monterade på längden och packat in allt i gummi. Det är ett måste för alla cyklister.

Rogers lampor konkurrerar mest genom pris. Men lampstyrkan är samtidigt i klass med de mer välkända varumärkena på marknaden och modeller med styrka på upp till 3000 lumen finns. Snart är verksamheten dessutom omvandlat till aktiebolag.