Mässrapport: IOD 2013. ”Mycket glass men ingen hoppborg!”

Fullsatt, god mat, glada ansikten och – glassmaskin. Inköpsdagar Outdoor, som alltid är en het kandidat till kategorin Sveriges mysigaste sportmässa, avslutades under tisdagen efter tre intensiva dagar. Men frågan alla ställde sig var: Varför finns det ingen hoppborg vid Edsviken?

Inköpsdagar Outdoor (IOD), arrangerat av Svenskt Sportforum, hade för tredje året i rad slagit läger högt intill vackra Edsviken strax norr om Stockholm. Mässan var utsåld sedan juni och hyste 46 hårt arbetande leverantörer.

Som alltid är outdooraktiviteterna ständigt närvarande på IOD. När Sportfack anländer till morgonkaffet på måndagen kryper ett par besökare ut ur ett tält. Några mountainbikes står parkerade intill mattältet på innergårdens till Edsvikens konsthall och en traillöpare dundrar förbi över den grusade gården där House of Hygges linor står uppspända.

Mässrapport: IOD 2013.
Thomas Andersson och Fredrik Helgesson, Sätila of Sweden.

När smörgåsen är avslutad tar vi trappan upp till övre våningen i en av flyglarna. Där står två glada mösskillar från Sätila of Sweden, en av mässans 14 nya utställare för i år. Mössor har företaget däremot gjort i över hundra år, berättar Fredrik Helgesson och Thomas Andersson ivrigt. Som mässnykomlingar är de nöjda med IOD. Fredrik förklarar att företaget är inne i en fas då de vill göra varumärket Sätila mer synligt. Att sponsra det svenska skicrosslandslaget är en strategi. Att visa upp sig på IOD en annan.

– Vi kom hit utan förväntningar men är glada över att vara här. Går man några steg är man ute i naturen, menar Fredrik.

– Det är en skön stämning och besökarna är inte så stressade, säger Thomas.

Mässrapport: IOD 2013.
Lars Klingström, Jack Wolfskin.

Intill Sätila står Thomas Tauschek med Mammut. Thomas är med för andra gången och har gått efter den gyllene mässregeln nummer ett.

– Vi har mycket bokat precis som på Swesport, säger Thomas som träffade sina stora kunder innan sommaren. Under IOD finns tid för viktiga specialistbutiker som kommer från hela Sverige.

Jack Wolfskin, också mässdebutant, med Lars Klingström i spetsen, gillar upplägget på IOD men har en logistikidé.

– En tanke kunde vara att Team Sportia som har mässa precis efter kunde hålla till i ladan som står tom nu, funderar Lars högt.

Mässrapport: IOD 2013.
Thomas Breding, Granitbiten med IOD:s favoritpryl – glassmaskinen.

En trappa ner finns en av de större anledningarna till att IOD lätt skulle vara en vinnarkandidat till titeln Sveriges mysigaste sportmässa. Granitbitens kaffemaskin är antagligen mer känd i Sport-Sveriges än företagets splitter nya klättervarumärke, tyska Edelrid. I år har dessutom vd Thomas Breding och kompani kompletterat med en mjukglassmaskin. Svårt att hitta en smartare indragare en varm sensommardag. Medan Thomas fixar glassar till gänget från Addnature diskuterar vi kring det ständiga debattämnet för IOD. När mässan ska hållas. Leverantör med störst fokus på konfektion, som Granitbiten, vill ha en tidigare mässa. De som jobbar med hårt, vill ha IOD så sent som möjligt på sommaren. Resultatet är en kompromiss som funkar men ger butiker kort om tid att bestämma sig inför sin orderläggning.

– Vi vill ha en tidigare mässa, säger Thomas och tillägger: men då kan inte leverantörerna med hårt ha några prover klara, och vi förstår att sista diskussionen om IOD:s tidpunkt knappast är gjord.

Mässrapport: IOD 2013.
Nicolas Dubant, Addnature.

Nicolas Dubant, Addnature, håller med Thomas Breding och inte bara på grund av att han fått en glass.

– Mässan är bra men för sen. Optimalt vore slutet på maj, början av juni. Men det är bra att vi kan träffa flera leverantörer på en gång, säger Nicolas som tycker att leverantörer som inte får fram prover måste göra om sitt arbetssätt.

– Om de inte får fram prover får de tänka om. Det blir problem för oss som butiker eftersom vi har så kort tid på oss att bestämma oss innan vi lägger ordern, säger Nicolas som ändå sett mycket hårt eftersom Addnature även varit på Outdoor Messe i Friedrichshafen.

Mässrapport: IOD 2013.
Cleas Forsberg och Rodney Hiram, Svenskt Sportforum.

Vid en kaffepaus på väg mellan flyglarna förklarar arrangören till IOD, Svenskt Sportforum med Claes Forsberg och Rodney Hiram hur de tänkt kring IOD:s datum.

– Åtta av tio utställare säger till oss; rör ingenting, säger Claes. Mjuka (konfektion) leverantörer vill ha en tidigare mässa, hårda vill ha en sen. Vi diskuterade om vi skulle göra två mässor men det var inte butikerna intresserade av.

Rodney fyller i:

– Vi ville inte ducka för ämnet utan tog ett möte med fem konfektionsleverantörer och mötet resulterade i att de ville fortsätta vara med på IOD.

Mässrapport: IOD 2013.
Magnus Lindholm och Victor Norgren, Cyclecorner och AG Run.

Outdoormänniskor är ständigt i farten. I den andra flygeln har Haglöfs Jonas Oja med kollegor bråda dagar. Så fort mässan är slut styr de mot Göteborg.

– Ja vi drar direkt och börjar bygga upp montern till Team Sportias inköpsmässa, säger en leende Jonas som ska försöka få lite tid över till mountainbiken som står lutad i montern.

IOD lockar inte bara outdoorbutiker. På gårdsplanen stannar jag Magnus Lindholm och Victor Norgren från Cyclecorner och AG Run. Trots sin inriktning mot cykel och löpning så har de hittat vad de sökt. Ett bevis på att sportsegment korsbefruktar sig allt mer.

– Vi har besökt Karhu, varit hos Bios för att kolla på Vaudes grejer och ska till Houdini. Det har varit förvånansvärt bra, skönt att det inte var så mycket folk, säger Magnus.

– Kompetensen hos leverantörerna är bra, säger Victor. De hade koll på material och skors uppbyggnad. Vi saknar inget här.

– Det skulle vara en hoppborg då, avslutar en leende Magnus.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Svenskt Sportforum

    Vi påverkar, skapar förutsättningar och bidrar till en sund branschutveckling och en aktiv fritid för svenska folket. Svenskt Sportforum är en branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och ...