Årets leverantör 2013: Cykel

Produkten är viktig men den är inte allt. Själva inställningen hos personalen som gör jobbet kan vara helt avgörande för framgången. Så var fallet i Årets Leverantör Cykel 2013.

Det var en väldigt hård kamp om segern i Årets Leverantör Cykel 2013. Kanske den hårdaste någonsin. Mellan segraren Unicykel och de två som delade tredjeplatsen – Skeppshult och Trek – skilde det bara 0,3 poäng. Däremellan hade Specialized klämt in sig.

Om skillnaden i poäng var liten så var det desto större skillnad i hur de i täten hade fått sina poäng. Unicykels styrka ligger i hur personalen på huvudkontoret i Göteborg sköter sitt jobb. Det är nämligen i kategorierna Service, Leveranser och Reklamationer som Unicykel får högst poäng och alla dessa kategorier går att koppla till inställningen hos personalen.

– Det är fantastiskt kul att vi rankas så högt i den här undersökningen, säger Linus Lindgren på Unicykel. Det märks tydligt att det är en tuffare konkurrens nu och då är det viktigt att alla delar i ett företag fungerar, från produkten till leveranser och service.

– Jag tror att en av orsakerna till att vi lyckas bra med de serviceinriktade kategorierna är att vi är en väldigt slimmad organisation, säger Rickard Ölander, vd på Unicykel. Det gör att alla kan allt så vi behöver inte slussa runt kunder som ringer utan kan ge svar direkt. Vi försöker också stå på tå när det gäller leveranser för när en kund har ringt och beställt vill de ha det bums.

Unicykel har jobbat en hel del med lager och logistik de senaste åren för att ha det som butikerna efterfrågar hemma på lager. Det är en svår avvägning mellan att alltid kunna leverera och att inte ha ett stort lager kvar som ska reas bort i slutet på säsongen. Av siffrorna att döma har Unicykel lyckats bra med att trimma in lagret de senaste åren.

– En annan sak som vi har förändrat är att vi har bestämt os för att renodla oss på det vi är bra på, fortsätter Rickard. Vi har tagit bort juniorcyklar och standardcyklar för dam för att istället satsa på hybrider, landsväg och mountainbike. Det har fungerat mycket bra och nu växer vi där vi vill växa och inom de segment som är själen för Nishiki.

Alla vinnare

2013 Unicykel
2012 Skeppshult
2011 Trek
2010 Skeppshult
2009 Unicykel
2008 Skeppshult
2007 Skeppshult
2006 Skeppshult
2005 Skeppshult
2004 Skeppshult
2003 Unicykel
2002 Unicykel
2001 Skeppshult
2000 Skeppshult

För tvåan Specialized ligger styrkan istället på produkten. De vinner kategorierna Lönsamhet, Kvalitet och Efterfrågan och deras betyg på Efterfrågan – 4,6 av 5,0 – är galet högt. Med tanke på att Specialized poäng för Säljstöd bara ligger strax över medel så är det produkten och kvaliteten som har skapat efterfrågan. Kombinationen av att vara mest lönsamma, ha den bästa kvaliteten och ha högst efterfrågan måste vara varje säljares våta dröm. Det kan inte vara några som helst problem för Specialized att hitta återförsäljare med den trippeln att visa upp.

Tredjeplatsen delas av fjolårets vinnare Skeppshult och vinnaren från 2011 Trek. Båda två har dessutom varit på pallen varje år de senaste tre åren så det råder ingen som helst tvekan om att det är två välskötta företag som landets cykelbutiker gillar att jobba med.
Skeppshult hamnar på pallen i tre kategorier – Reklamationer, Säljstöd och Kvalitet och högst poäng får de i just Kvalitet. Trek kniper fyra pallplatser varav segern i Säljstöd och de andra tre tar de i Service, Leveranser och Lönsamhet.
På femte plats hittar vi Scott som hade samma fina placering även förra året. Deras svit de senaste fem åren på 5:a, 5:a, 3:a, 2:a och 3:a är imponerande och i år tog de andraplatserna i Efterfrågan, Säljstöd och Reklamationer.
Sexa är Polar med sina pulsmätare som klättrar en placering och sjua är Duells som därmed blir den bästa av de breda tillbehörsleverantörerna. Åtta är marknadsledaren Cycleurope och niondeplatsen delas av Hestra och Merida. Dessa tre är också de enda nya på topp tio.

Två nykomlingar finns med på listan. Bäst placerar sig Future Trading som absolut inte är en nykomling i sportbranschen men väl på den här listan. De landar på 15:e plats. Den andra nykomlingen är Haglöfs som inte heller de är någon nykomling rent verksamhetsmässigt men deras cykelkonfektion är ny och den har tagits emot så väl att de tar sig in på 19:e plats.
Den leverantör som klättrar mest är Hestra som klättrar nio placeringar från 18:e till nionde plats. Å andra sidan är det ungefär samma placering som de hade när de tog sig in på cykellistan för två år sedan. Näst mest klättrar Specialized, Cycleurope, Merida och Garage 24 som alla klättrar fyra placeringar.

Om vi går över och tittar på kategorierna så är det som vanligt en hel del som är likadant som förra året. De som var duktiga på service eller leveranser då är det också i år och det är inte så konstigt eftersom alla företag har vissa saker som de är extra duktiga på. Det svåra är att vara hyfsat bra på allt och de som hamnar på pallplats i fler än en kategori gör det verkligen bra.
Så här ser topplistorna ut för de olika kategorierna:

Service
1.    Unicykel 4,2
2.    Polar 4,1
3.    Trek 4,0
Unicykel delade andraplatsen i kategorin Service förra året men förbättrar nu sin poäng med 0,2 och puttar ner Skeppshult från tronen som den med bäst service besitter. Alla tre företag på pallen når snittbetyget 4,0 vilket motsvarar omdömet Bra och det är just det – bra.


Leveranser
1.    Garage 24 4,4
2.    Unicykel 4,1
       Trek 4,1
Garage 24 har som mål att vara bäst i Sverige på leveranser och år efter år levererar de. Inte bara varor i tid utan de toppar den här kategorin hela tiden. Årets poäng på 4,4 är fantastiskt bra. Unicykel förbättrar sig rejält på Leveranser och delar andraplatsen med Trek.


Reklamationer
1.    Polar 4,1
2.    Scott 4,0
3.    Unicykel 3,9
       Skeppshult 3,9
       Silva 3,9
       Newline 3,9
Varje reklamationsärende är på sätt och vis onödigt och därför är det viktigt att det inte medför onödigt mycket extraarbete och strul för butiken. Allra bäst på att hantera reklamationer är Polar och de var tvåa redan förra året så de kan det här med reklamationshantering. Årets tvåa är Scott och tredjeplatsen delas av fyra företag.


Säljstöd
1.    Trek 3,7
2.    Scott 3,5
       Skeppshult 3,5
Ända sedan Trek startade ett eget bolag i Sverige har de vunnit kategorin Säljstöd så helt klart vet de hur de kan hjälpa butikerna att sälja mer. I år vinner de 0,2 poäng före Scott och Skeppshult som delar andraplatsen.


Årets leverantör 2013: Cykel
Specialized klättrar från sjätte till andra plats.

Lönsamhet
1.    Specialized 3,8
2.    Trek 3,7
3.    Unicykel 3,6
       Newline 3,6
       Etto 3,6
Det här är kategorin som alla nog vill vinna. I år är poängen klart lägre i den här kategorin vilket bekräftar vad den hårdnade konkurrensen gör för lönsamheten. Bäst klarar sig Specialized före Trek som vann kategorin förra året ihop med Newline som nu delar tredjeplatsen med Unicykel och Etto.


Kvalitet
1.    Specialized 4,3
2.    Polar 4,1
       Skeppshult 4,1
       Hestrahandsken 4,1
En fackhandel ska sälja kvalitetsvaror och därför är det kul att se Kvalitet är den kategori som får högst snittpoäng av de sju kategorierna. Specialized tar här sin andra delseger före Polar, Skeppshult och Hestra som delar andraplatsen.


Efterfrågan
1.    Specialized 4,6
2.    Scott 4,0
3.    Shimano Nordic 3,9
       Cycleurope 3,9
Det är klart att butiker gillar varumärken som mer eller mindre säljer sig själv och allra bäst på det är Specialized som fullbordar sin triss i kategorisegrar genom den helt fantastiska poängen 4,6 vilket är i en helt egen klass. Tvåa är Scott följt av Shimano och Cycleurope som delar tredjeplatsen.


Så går undersökningen till

Årets Leverantör är en undersökning där landets cykel- och sportbutiker betygsätter leverantörernas arbete under det gångna året. Leverantörerna bedöms i sju kategorier med betyget 1–5 där 1 är mycket dåligt och 5 är mycket bra.
I årets undersökning presenterar vi 20 leverantörer. En del leverantörer faller bort för att de får för få svar för att deras betyg ska vara statistiskt säkert – vi är väldigt måna om att undersökningen ska vara tillförlitlig och därför har vi satt denna gräns ganska högt. Listan begränsas dessutom till de 20 bästa eftersom vi inte är ute efter att hänga ut de som gjort ett dåligt jobb.
Hela tanken med Årets Leverantör är att hylla de som hyllas bör och därför är alla på listan vinnare. En del dock mer än andra.