Sökes: Engagerat och nyfiket branschfolk

Nya uppstickare, heta produktnyheter, initierade föreläsningar och en möjlighet att känna av vart vindarna blåser. Ändå uteblir folk från branschens största och oberoende mässa Swesport. Svenskt Sportforums Claes Forsberg har svårt att förstå varför.

Swesport

När: 20-21 januari, 2013. Öppet 09.00-18.00 båda dagarna.
Var: Kistamässan, Arne Beurlings Torg 5, Kista (Stockholm)
Hur: Gratis!
https://www.swesport.se/

”Spännande och omtänksam exponent vill träffa dig, nyfikna individ med intresse för träning och uteliv för ett seriöst förhållande. Jag har några år på nacken. Din ålder spelar ingen roll. Tveka inte, du kommer inte ångra dig och jag hoppas vi ses snart du och jag! Svar till: swesport.se.”

Så hade det kunnat låta, om Sveriges största sportfackmässa Swesport vore en person av kött och blod. För trots att Swesport är väletablerad med ett gott rykte så har mässan fortfarande problem att attrahera visst branschfolk. Det torde ju vara årets viktigaste arbetsdagar, då besökare under två januaridagar inte bara har chansen att se kommande trender och få en god översikt av nyheter och hela den bredd som varumärkena har, utan också ett mycket bra tillfälle att bygga upp sitt eget nätverk vilket är just en branschmässas stora fördel.

Ändå är representationen från vissa delar av kedjornas personal inte särskilt stor. Men mässan borde vara en självklarhet för alla, menar Swesports general Claes Forsberg, vd på organisatören Svenskt Sportforum.

– Swesport är den enda oberoende samlingsplatsen där du ser ett helt branschutbud och kan möta konkurrensen öga mot öga. Du kan testa produkter, inspireras av befintliga saker eller ta med dig idéer hem, hitta nya spännande samarbeten och framförallt gå runt och lyssna på vad andra tycker.

I ett försök att lyfta frågan skrev Claes därför ett öppet brev till alla aktörer på den svenska sportmarknaden i ett av höstens nummer av Sportfack.

– Jag ville påminna vår bransch om att vi har något unikt i Swesport. Många andra branscher skulle vara otroligt glada och göra vad som helst för att kunna samla alla aktörer under ett och samma tak i två dagar, säger han.

Trots att Claes i brevet bemötte flera av de argument han ofta får som svar när han ställer frågan till de som väljer att inte besöka Swesport, har han inte fått några reaktioner alls. Inte ett enda mejl, brev eller telefonsamtal, vilket tyvärr stärker honom i hans andra skäl till uppropet – oron över bristen på insikt över den stora förändring som den svenska sportbranschen befinner sig i.

– Jag oroar mig över att många inte tar den på allvar. Idag har vi en rad etablerade nya aktörer, bland annat Decathlon, en fransk gigant som bara var ett rykte någonstans för fyra år sedan och som nu är här för att stanna. Och Cdon.com, vars affärsidé är att bara finnas på nätet, som precis har öppnat upp en sport- och fritidssajt. Vad innebär detta inom en ganska snar framtid? Några aktörer både ser och agerar och förflyttar sina positioner på marknaden och förbereder sig på ett mycket bra sätt, men den andra gruppen som snarare lutar sig mot hur det har varit än mot det som komma skall är betydligt större. Jag tycker att alla som har för avsikt att vara en aktör i sportbranschen och vill skapa lönsamhet därför ska besöka Swesport, säger Claes.

Sökes: Engagerat och nyfiket branschfolk
Bergans satsar som vanligt stort på Swesport.

Hur resonerar då de stora kedjorna?

Jan Stegrell, inköpschef på Intersport, ser inte någon egentlig anledning till varför de ska skicka dit sin personal. Visserligen tycker han att mässan är bra för branschen i allmänhet, men då Intersport har ett centralt kombinerat med lokalt inköpsförfarande och uteslutande arbetar med befintliga avtalsleverantörer har deras mässbesök under många år varit sparsamma.

– Jag brukar själv besöka mässan och vissa av våra butiker skickar ibland personal som har ett inköpsansvar, men mässan riktar sig enligt mig i första hand mot de butiker som inte har en kedjeanslutning. Vi har väldigt bra samarbeten och regelbundna möten med leverantörerna, inte minst på våra egna säljmöten, samtidigt som vi har dörrar öppna för nya varumärken. Så jag ser inte att det är en mässa som är avgörande på så sätt, konstaterar han.

Jan menar att deras arbetsform medför att de flesta av medlemmarna varken behöver eller har tiden att resa till Swesport, och att mässor generellt ändå i första hand är just inköpsmässor. För att deras butikspersonal ska få kunskap om trender och konkurrerande produkter förlitar de sig snarare på nätet, säger han.

– Den digitala världen ger effektivare information. Det är snabbrörligt idag så det går inte att två gånger om året få det i sig genom ett par mässor, det måste man göra varje vecka. All vår butikspersonal är ständigt uppdaterade på så sätt men också genom att till exempel läsa Sportfacks notiser.

Sökes: Engagerat och nyfiket branschfolk

Just argumentet ”Vi har inte tid, vi måste jobba i butiken” känner dock Claes Forsberg är lite svårsmält.

– Det är väl just för att kunna sälja bättre som man borde ta sig tid att vara närvarande? Självklart vet jag att de stora kedjorna inte kan skicka all sin personal, och jag har full respekt för att man måste prioritera kunderna i butiken eller att man, om man är en enskild butik ute i landet, inte kan komma av den anledningen. Men om man befinner sig inom någorlunda kort avstånd från Stockholm och ändå väljer bort en dag på Swesport mot årets övriga 364 dagar så känns det väldigt konstigt för mig, säger Claes.

Uppfattningen att Swesport främst är en inköpsmässa delas av flera av de kedjor som Sportfack har talat med, vilket kan vara en av förklaringarna till att besökarna från just detaljist- och butiksledet är så få.

– Jag har aldrig haft någon annan bild av mässan och inte uppfattat att den är något annat än en ren inköpsmässa. Vi brukar skicka berörda inköpare och personer som sitter i ledningen på inköpsdivisionerna, säger Tomas Främberg, vice inköpschef på Stadium.

Han betonar att det naturligtvis är viktigt att Stadiums butikspersonal har koll på branschtrender och andra varumärken, och de lägger mycket pengar på utbildning i olika former, men hans känsla är ändå att Swesport inte är ett sådant forum.

– Det primära med mässan har jag uppfattat är att sälja produkter, antingen under eller efter mässan. Jag har aldrig sett mässan som ett utbildningsforum för butikspersonal och om den syftar till att vara det så har man långt kvar att gå. Då tror jag att det finns andra forum som är bättre. Koll på konkurrenter får man oftast genom att besöka dem i realtid. Om du jobbar med inköp så är det däremot viktigt att ligga ett år i förväg och veta vad som är kommersiellt gångbart. Så med utgångspunkt att kunna ta kloka inköpsbeslut så är det främst de hos oss som jobbar med inköp centralt som måste vara där, säger Tomas.

Naturkompaniets vd Henrik Hoffman är av samma åsikt.

– Det är främst våra inköpare som åker dit, därför att det handlar om att köpa in grejer. Mässan uppfattas fortfarande mycket som en ren inköpsmässa för ej kedjeanslutna butiker. Men visst, det är även folk från våra butiker som åker dit och tittar men de träffar också våra leverantörer regelbundet så att ha koll på trender och annat är inget som enbart sker under dessa mässdagar. Det är samtidigt därför som vi har ett inköpsteam, som sedan har en dialog med säljarna som har kundkontakten i butik. Det sker löpande under hela året, säger han.

Henrik anser även att mässan ligger fel i tiden.

– För oss är det lite problematiskt i och med att mässan ligger efter många deadlines. Vi träffar alla leverantörer och tittar på alla produkter 1–3 månader före mässan. När den väl öppnar är orderna redan klara för vår del och inköpsbudgeten fördelad. Så det är lite av en missberäkning från deras sida, tycker jag. Även Ispo ligger fel i tiden. Om leverantörerna pressar på oss handlare och tidigarelägger deadlines så bör de ju rimligtvis kunna visa oss produkterna tidigare och även lägga en inköpsmässa tidigare, i slutet av november eller i början av december, säger han.

Sökes: Engagerat och nyfiket branschfolk

En av de nya spelarna på den svenska sportmarknaden är nätbutiken Sportamore, med snart tre år på nacken. De tänker snarare tvärtom när det kommer till att besöka Swesport.

– Alla som jobbar med produktsortimentet på något sätt åker dit. Jag ser inget som helst problem med att skicka dit personal som jobbar i vår kundtjänst eftersom de är våra säljare mot kund. Det är bra både ur ett lärdomssyfte och kompetensmässigt att träffa leverantörerna på plats i en miljö där man kan se hur de väljer att positionera sig. Vi vill kunna erbjuda det mest fullsorterade utbudet och den bästa tänkbara service som vi kan och då måste vi ju veta vad vi snackar om gentemot kund. Det kan vår kundtjänst och medarbetare lära sig där genom att ställa frågor till leverantörerna. Hur kan vi sälja era grejer bättre? Vad är det viktigaste jag behöver veta från dig som leverantör för att kunna göra det? säger Sportamores inköpschef Claes Winterfeldt.

Team Sportias vd Fredrik Andreasson anser även han att Swesport är ett bra tillfälle att hålla sig à jour med branschens utveckling.

– Det finns många sätt att samla information om trender och produkter. Swesport erbjuder definitivt detta. Det är också därför som vi både har inköpsorganisationen och ett antal från butik på plats. I vårt fall är det ett aktivt val från våra butiker och beslutet ligger hos varje butik, säger Fredrik Andreasson.

Och det är väl lite det tänket som Claes Forsberg på Svenskt Sportforum önskar att fler hade. Men han medger att de har en del att arbeta med och förbättra, inte minst vad gäller imagen.

– Tidigare var Swesport en inköpsmässa och det är tyvärr många som har kvar den bilden av oss. Den försöker vi förändra och tvätta bort för det är inte bara inköp som gäller. Vi vill att Swesport ska vara ett branschforum att visa upp sig på och lyssna och lära och där tror jag att vi skulle kunna bli tydligare och rakare. Det är framförallt de som möter kunden som jag saknar, men också representanter ur leverantörsledet som skulle kunna ställa ut men som av någon anledning inte gör det.

Vidare är ett djupare och tätare samarbete med aktörer som delar Svenskt Sportforums vision viktigt för att hitta konkreta förslag på åtgärder som behövs för att mässan i framtiden ska bli ett branschforum med närvaro från alla aktörer och yrkesgrupper i sportbranschen. Då blir inga öppna brev eller personannonser nödvändiga.

– Vi har heller inte kommit i mål med att öppna upp Swesport för allmänheten, för att precis som bilbranschen visa nyheter och det mest exklusiva och heta för att attrahera konsumenter. Klarar bilbranschen av att visa nya bilmodeller så borde vi kunna visa vad som ska komma nästa år, konstaterar Claes.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Svenskt Sportforum

    Vi påverkar, skapar förutsättningar och bidrar till en sund branschutveckling och en aktiv fritid för svenska folket. Svenskt Sportforum är en branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och ...

  • Bergans Nordic AB

    Försäljning och lagerhållning av Bergans of Norway. Sortimentet: friluftsliv, fjällsport, skidåkning, lifestyle, barn och ungdom, sovsäckar, tält ryggsäckar och bärstolar. Ally hopfällbara kanoter.