Snart dags för Swesport

Om knappt två veckor är det dags för den svenska sportbranschens största fackmässa, Swesport. Som vanligt är mässan en samlingsplats för branschfolk och en plats för affärer, nätverkande och spaning efter de hetaste nya produkterna.

Det sägs att bilbranschen är en tydlig konjunkturmätare. Det samma kan sägas om Swesport  som är en termometer för läget inom den svenska sportbranschen. Därför märks en viss försiktighet bland utställarna i år med tanke på konjunkturen, alla varslen inom den svenska industrin och den finansiella oron i Europa. Men ”the show must go on” gäller även i år inom sportbranschen. 

– Vi startade arbetet med årets Swsport tidigare än vi brukar. Vi kände att vi behövde göra det med tanke på konjunkturläget och nu ligger vi lite över nivån som vi hade 2009. Det var året innan de två kanonvintrarna kom, säger Claes Forsberg, vd på Svenskt Sportforum.

Trots en viss försiktighet i branschen samlas åter drygt 100 leverantörer för att presentera sina nyheter, göra affärer och för att nätverka. Svenskt Sportforum anser att det är just de övriga bitarna, förutom själva orderskrivandet som är en viktig del av Swesport. Här kan besökarna träffa kolleger, lyssna på intressanta föredrag och också föra informella diskussioner med branschfolk som de kanske aldrig annars har tid att träffa. De flesta leverantörerna och ett stort antal butiker utnyttjar de möjligheter som mässan erbjuder men det kunde vara ännu fler. Butikerna borde ta vara på chansen och skicka fler anställda till Swesport för att både få inspiration och träffa branschfolk. Det viktiga när butikspersonalen besöker Swesport är att inte förboka alltför många möten under mässan, utan ge sig tid att kunna strosa omkring bland montrarna och låta intrycken skölja över sig. Det ger både insikt om vad som är på gång men också inspiration att kanske ta in produkter i butiken som man inte tidigare haft. Till exempel New Brand Street-avdelningen är därför alltid värd ett besök.

I år kommer också utmärkelsen Årets affärskvinna inom svenska sportbranschen att delas ut. Förra året var det premiär för utmärkelsen och i år lär den väcka minst lika stor uppmärksamhet bland mässdeltagarna. En titt på kandidatlistan garanterar att förra årets vinnare av utmärkelsen, Eva Karlsson på Houdini får en värdig efterträdare.

 Att de allra största globala leverantörerna inte kommer till Swesport-mässan är möjligen förståeligt. De har inte samma behov som mindre att jaga nya butiker och kunder och arrangerar ofta sina egna inköpsdagar. Trots det kan det finnas en poäng även för jättarna att vara på plats. 

– Det de stora företagen däremot kan tänka på är att när de gör till exempel en satsning på ett nytt segment, som Adidas gjorde förra året med sin outdoor-kollektion, då är det ett fantastiskt tillfälle att vara med på Swesport för att presentera satsningen, säger Claes Forsberg.

Som den ledande fackmässan för den svenska sportbranschen lockar Swesport leverantörer från bland annat skidsport som alpint, längd och snowboard. Däremot är begreppet sport och fritid mycket bredare än så.

På Svenskt Sportforum vill man inte definiera var det ena börjar eller var det andra slutar. Klart är att begreppen och branscherna ändå går in i varandra på ett sätt som inte har helt klara skiljelinjer. Det är viktigt att ha detta i tankarna, även om Claes Forsberg betonar vikten av att inte göra utbudet på Swesport för spretigt eller göra mässan ”luddig”. Det är först och främst en mässa för sportbranschen, så enkelt är det.

Som vanligt är det medlemmarnas önskemål som har styrt mycket av upplägget för årets Swesport-mässa. De företag som är medlemmar i Svenskt Sportforum formar och avgör hur mässan ser ut. Därför är till exempel inte frågan om att utvidga Swesport till en konsumentmässa aktuell i år. Åttio procent av medlemsföretagen vill nämligen inte utvidga konceptet åt det hållet. På Swesport är det fortfarande mötet mellan butiker och leverantörerna som är centralt under mässdagarna. Däremot är det inte hugget i sten att mässan inte ska ändra utseende i framtiden.

– Vi måste vara oerhört skickliga och noggranna i våra frågeformulär efter mässan för att kunna se vad deltagarna varit nöjda med, vad de vill ändra på och hur de till exempel vill utveckla mässan. Det är oerhört viktigt för oss att ha en dialog med utställarna och deltagarna för annars skulle vi självdö, säger Claes Forsberg.

Redan innan Swesport har slagit upp sina dörrar för i år blickar Claes Forsberg och de andra på Svenskt Sportforum framåt mot nästa år. Dels handlar det om att utveckla själva Swesport-mässan men också att fundera om det finns möjligheter att utvidga arrangemangen kring själva mässan. Att till exempel erbjuda sportkedjorna en möjlighet att utnyttja Svenskt Sportforum för att samordna och arrangera deras egna inköpsmässor är en tanke som redan florerar. Då brukar inte heller steget från ord till handling vara långt borta på Svenskt Sportforum.

Sportregistret - Relaterat företag