I slutet av sommaren fick jag ett samtal från en handlare som ville berätta att han utsett mig till Sportbranschens farligaste person. Han gjorde en koppling till vår lista om Sportbranschens 50 mäktigaste personer och förklarade lugnt att jag var ett hot mot många av landets sporthandlare. Hans ”anklagelse” gick ut på att Sportfack skrev…
I slutet av sommaren fick jag ett samtal från en handlare som ville berätta att han utsett mig till Sportbranschens farligaste person. Han gjorde en koppling till vår lista om Sportbranschens 50 mäktigaste personer och förklarade lugnt att jag var ett hot mot många av landets sporthandlare.
Hans ”anklagelse” gick ut på att Sportfack skrev alldeles för positivt och alldeles för mycket om de nya aktörerna XXL, Usports och Decathlon. Han sa att han inte var ensam om den här åsikten utan att han hade hört samma sak från både andra handlare och leverantörer.
För några år sedan hade han fått sin bankkontakt att läsa Sportfack för att han skulle förstå sportbranschen och nu hade denna bankkille läst artikeln om XXLs första år i Sverige och deras nya butik i Kungens Kurva i Stockholm. I den kallar XXLs vd Marcus Wibergh sina kollegor för fienden och det hade fått bankkillen att fråga om det pågick ett krig i sportbranschen och hur var i så fall den här handlaren rustad för att möta det.
Handlaren var nu rädd för att artikeln i Sportfack skulle påverka hans krediter och kanske i förlängningen hans överlevnad. Och att samma sak gällde för många andra handlare i landet.
Det är alltid kul att prata med läsare om Sportfacks roll och betydelse, men det är inte så kul att ses som en hot för branschen som jag gillar så mycket. Jag förstår handlarens oro men tycker samtidigt att talesättet ”Man ska inte skjuta budbäraren” passar ganska bra här.
Det är inte Sportfacks roll att skydda sportbranschen, vår roll är att bevaka den och berätta om allt som händer i den. Nya aktörer likväl som trotjänare, men självklart är det extra intressant att berätta om när nya kedjor ska etablera sig i Sverige. Att vi har gett de här aktörerna för mycket uppmärksamhet håller jag inte med om. XXL har vi skrivit om i två längre artiklar på ett år, Usport om deras öppning av första butiken och samma sak med Decathlon. Under samma period har vi haft betydligt fler reportage från Intersport, Team Sportia, Stadium och fristående butiker i Sverige.
Att vi skrivit väldigt positivt om de nya aktörerna är jag också tveksam till. I och för sig har vi som redaktionell idé i Sportfack att alltid lyfta fram det goda exemplet för att alla andra i branschen ska kunna lära sig av de som kommit på något bra. Däremot ska vi inte tycka till för mycket själva i artiklarna utan det är de som vi intervjuar som står för tyckandet. Vårt tyckande ska stanna vid att vi väljer ut butiker och leverantörer som vi tycker gör något bra.
Jag förstår handlarens oro över den ökade konkurrens men jag lovar er att de nya aktörerna hade kommit oavsett om Sportfack hade skrivit om dem eller ej. Jag tror till och med att ni är bättre rustade att möta den tuffare konkurrensen om ni vet vad era fiender har för planer. Och ja, jag väljer ordet fiender med flit för det är tyvärr ett krig i sporthandeln och det kommer att skördas offer de kommande åren.
Ju mer du vet om dina fiender desto bättre.
Vi hörs
Martin Willners